Strona Instytutu










Grafiki pochodzą ze strony airliners.net, strony oficjalnej: www.airport.szczytno.pl
Blog > Komentarze do wpisu
Uziemione regionalne lotniska. Szymany bez uregulowanego statusu prawnego

2006-03-27

  

Nie wszystkie lotniska wykorzystują boom w komunikacji lotniczej. Problemy własnościowe wstrzymują inwestycje i napływ turystów do niektórych regionów Polski.

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zeszłym roku polskie lotniska obsłużyły 11,5 mln pasażerów, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. W Łodzi było prawie trzy razy więcej pasażerów niż w 2004 roku. W Katowicach i Krakowie prawie dwa razy więcej. Do Wrocławia głównie dzięki promocji i dobrym połączeniom w zeszłym roku przyjechało o 40 proc. więcej Brytyjczyków niż w 2004 roku. Wiele lotnisk ma się rozbudowywać.

Nie wszystkim jednak idzie tak dobrze. W Szczytnie i w Zielonej Górze na przeszkodzie stoją problemy z własnością portów. Lotnisko Szczytno-Szymany w zeszłym roku nie obsłużyło ani jednego pasażera. To byłe lotnisko wojskowe, która podlega Ministerstwu Obrony Narodowej. 20 marca formalnie przeszło w ręce Agencji Mienia Wojskowego jako "nieruchomość trwale zbędna" dla wojska. Firma do tej pory zarządzająca lotniskiem - Porty Lotnicze "Mazury - Szczytno", nie może dojść z Agencją do porozumienia w sprawie użytkowania portu. Nie ma umowy jasno określającej tytuł do lotniska i pozwalającej na dalsze inwestycje i jego funkcjonowanie jako port cywilny. - Zamiast rozmawiać z przewoźnikami, walczymy, żeby nam nie zabrano lotniska - mówi Tomasz Maria Starowieyski, prezes portu.

Przedstawiciele AMW tłumaczą, że zaproponowali umowę dzierżawy, ale spółka Mazury - Szczytno nie chciała podpisać jej na warunkach określonych przez Agencję. Starowieyski odpowiada, że gdyby ją podpisał, udziałowcy spółki mogliby go oskarżyć o niegospodarność. Teraz Agencja chce wejść na drogę sądową. Twierdzi, że spółka nie oddała lotniska w terminie. Co to oznacza? Że najprawdopodobniej w najbliższym czasie port nie zacznie funkcjonować.

Spółka Mazury-Szczytno nie daje jednak za wygraną. Jej prezes snuje plany: port zacząłby działać od czerwca lub lipca tego roku i na początku obsługiwałby czartery i samoloty prywatne. - Mam coraz więcej telefonów od dużych inwestorów w regionie, takich jak Michelin, którzy chcą korzystać z lotniska - mówi.

Do Szyman chcą latać także osoby prywatne swoimi własnymi samolotami. W przyszłości po dostosowaniu pasa startowego i terminalu dla większych samolotów mogłyby tam zagościć regularne połączenia. - Wstępne zainteresowanie lataniem do nas wyraził Ryanair, były także rozmowy ze Sky Europe i WizzAirem - mówi Starowieyski. Udziałowcy firmy (m.in. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz samorząd wojewódzki) są w stanie wyłożyć kilka milionów złotych, żeby dostosować port do obsługi regularnych połączeń. Zresztą na lotnisko zarezerwowano w tym roku 2 mln zł w budżecie państwa. Według prezesa otwarcie lotniska przyniosłoby regionowi nawet kilkaset milionów złotych rocznie.

Lotnisko w Szczytnie to niejedyny port z problemami. Ma je także Port Lotniczy "Babimost" w Zielonej Górze. To jedyne lotnisko cywilne w Polsce, na którym w 2005 roku obsłużono mniej pasażerów niż w 2004 r. Na początku tego roku port miał być przejęty od AMW przez samorząd, jednak Agencja nie zgodziła się na zaproponowaną cenę 2 mln zł, czyli około 5 proc. wartości lotniska. Teraz w grę wchodzi jeszcze dzierżawa, na którą nie chcą się jednak zgodzić samorządowcy, lub użytkowanie wieczyste.

Bez prawa do portu nie ma mowy o niezbędnych inwestycjach. Potrzebne jest zbudowanie systemu ILS wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności. - To konieczne, żeby przyciągnąć tanich przewoźników - mówi Ryszard Dobrowolski, dyrektor lotniska.

Gdyby nie problemy z własnością, system mógłby powstać nawet do czerwca tego roku. Dobrowolski liczy na to, że po dostosowaniu portu część tanich przewoźników przeniesie się do Zielonej Góry z Berlina, Poznania czy Wrocławia. Powód? - Jesteśmy znacznie tańsi - mówi.

 

źródło - Gazeta Wyborcza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wtorek, 28 marca 2006, lubuskielotnisko

Polecane wpisy