Strona Instytutu










Grafiki pochodzą ze strony airliners.net, strony oficjalnej: www.airport.szczytno.pl
czwartek, 31 maja 2012
Szybką koleją na lotnisko

Włosi zbudują nam szybkie tory do Szyman

2011-07-08 20:25:47

W 2013 roku powinniśmy już pojechać zmodernizowaną linią kolejową z Olsztyna do Szczytna i dalej do Szyman. Linię przebudują Włosi z pomocą polskich firm.

Włosi zbudują nam szybkie tory do Szyman

Autor: Paweł Kicowski

W piątek w Olsztynie szefowie Polskich Linii Kolejowych podpisali z włoską firmą Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie umowę na przebudowę linii Olsztyn — Szczytno — Szymany.


Zobacz więcej: http://olsztyn.wm.pl/59298,Wlosi-zbuduja-nam-szybkie-tory-do-Szyman.html#ixzz1wT5ujzBz

19:11, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Linia kolejowa Olsztyn-Szczytno-Szymany bedzie odnowiona

Linia kolejowa Olsztyn-Szczytno-Szymany bedzie odnowiona

2011-07-06 21:45:34 (ost. akt: 2011-07-07 13:28:16)

Niedługo z Olsztyna na lotnisko w Szymanach będzie można dostać się zmodernizowaną linią kolejową. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisuje umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na trasie Olsztyn-Szczytno-Szymany.

Linia kolejowa Olsztyn-Szczytno-Szymany bedzie odnowiona

Autor: Paweł Kicowski

Modernizacja linii kolejowej to pierwszy etap poprawy łączności Olsztyna z modernizowanym lotniskiem w Szymanach. Podpisanie umowy nastąpi w piątek 8 lipca w Olsztynie.


Zobacz więcej: http://szczytno.wm.pl/58914,Linia-kolejowa-Olsztyn-Szczytno-Szymany-bedzie-odnowiona.html#ixzz1wT5YDMuZ

19:09, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Przez pięć dni okradali lotnisko. Czy Szymany kiedyś odżyją?

Przez pięć dni okradali lotnisko. Czy Szymany kiedyś odżyją?

2012-03-13 11:14:12 (ost. akt: 2012-03-13 11:25:36)

Dziś już nawet złodzieje nie wierzą, że lotnisko w Szymanach kiedykolwiek ożyje. Pewnie dlatego wypruli z płyty lotniskowej kable, które służyły do oświetlania pasa startowego. Przez kilka dni nikt nie zorientował się, że zniknęły.

Przez pięć dni okradali lotnisko. Czy Szymany kiedyś odżyją?

Autor: Paweł Kicowski

Złodzieje kradli przewody z lotniska w Szymanach aż przez pięć dni. Wyciągali je ze specjalnych studzienek, które znajdują się przy płcie startowej. Kable służyły do oświetlania pasa startowego. Oczywiście symbolicznie, bo pasa od dawna nikt nie oświetlał.


Zobacz więcej: http://szczytno.wm.pl/95384,Przez-piec-dni-okradali-lotnisko-Czy-Szymany-kiedys-odzyja.html#ixzz1wT3uxzac

19:03, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Przygotują mapy i raport dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury

Przygotują mapy i raport dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury

2012-04-20 13:26:03 (ost. akt: 2012-04-20 13:25:56)

Coś drgnęło w Szymanach. Spółka Warmia i Mazury, która ma zbudować regionalny Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, wybrała firmy, które przygotują mapy i raport oddziaływania na środowisko dla regionalnego portu w Szymanach koło Szczytna.

Przygotują mapy i raport dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury

Autor: Paweł Kicowski

Mapy są potrzebne, by zaprojektować infrastrukturę naziemną na lotnisku, a raport, żeby ocenić skutki funkcjonowania portu na przyrodę. Mapy wykona konsorcjum spółek: Global East z Białegostoku i prostoGeo z Barczewa. Wartość umowy to 117, 9 tys. zł.


Zobacz więcej: http://szczytno.wm.pl/101056,Przygotuja-mapy-i-raport-dla-Portu-Lotniczego-Olsztyn-Mazury.html#ixzz1wT3X05o2

19:02, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Lotnisko w Szymanach ruszy w 2015

Lotnisko w Szymanach ruszy w 2015

2012-05-10 13:35:48 (ost. akt: 2012-05-10 13:41:33)

W środę, 9 maja w Sali Dębowej Hotelu Warmińskiego w Olsztynie, odbyła się konferencja poświęcona uwarunkowaniom środowiskowym lotniska w Szymanach. Odpowiedni raport środowiskowy ma być gotowy jesienią tego roku. Będzie dotyczył badań, które są obecnie prowadzone w promieniu 13 km od lotniska.

Na konferencji zjawili się samorządowcy powiatu szczycieńskiego

Na konferencji zjawili się samorządowcy powiatu szczycieńskiego

Autor: Grzegorz Siemieniuk

Teren wokół lotniska w Szymanach należy do obszaru chronionego Natura 2000. Prace przy uruchomieniu portu muszą być zorganizowane tak, aby zminimalizować kolizje z ptakami, a kanały ich przelotów nie pokrywały się z przelotami samolotów.


Zobacz więcej: http://szczytno.wm.pl/104068,Lotnisko-w-Szymanach-ruszy-w-2015.html#ixzz1wT36gr4H

19:00, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Filmy wideo o lotnisku

19:00, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Zamieszanie wokół lotniska w Szymanach

Zamieszanie wokół lotniska w Szymanach

2011-11-09 13:14:14 (ost. akt: 2011-11-09 17:10:35)

Zajmująca się do tej pory portem lotniczym spółka została odsunięta od inwestycji. Jako powód Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego przedstawia opóźnienia w pracach.

Zamieszanie wokół lotniska w Szymanach

Autor: Paweł Kicowski

W miejsce Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o., która do tej pory prowadziła inwestycję, została powołana nowa spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o.. Przyczyna? Jak podaje Samorząd Województwa-Warmińsko Mazurskiego - przyspieszenie realizacji projektu utworzenia regionalnego portu lotniczego w Szymanach. Województwo posiada 100% udziałów w spółce


Zobacz więcej: http://szczytno.wm.pl/76807,Zamieszanie-wokol-lotniska-w-Szymanach.html#ixzz1wT1UJJ3k

18:55, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 22 listopada 2011
Z prasy: Samorząd chce nowego zarządcy lotniska

z prasy:


1 wrz, 06:00 NZ / PAP


Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego chce powołać nową spółkę, która zajmie się rozbudową i zarządzaniem regionalnym lotniskiem w Szymanach koło Szczytna.

Dotychczasowa spółka, w której samorząd wojewódzki ma 5,5 procent udziałów, nie gwarantuje według zarządu województwa, że uruchomi port lotniczy.

W środę radni sejmiku wyrazili zgodę na powołanie nowej - samorządowej spółki, która przejmie zarządzanie lotniskiem w Szymanach od dotychczasowego podmiotu - spółki Port Lotniczy Mazury.


Samorząd województwa chce powołać nowy podmiot i odsunąć od zarządzania lotniskiem dotychczasową spółkę, bo uważa, że istnieje duże ryzyko, iż przepadną pieniądze unijne przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na uruchomienie portu lotniczego w Szymanach. Uruchomienie lotniska ma kosztować 180 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 procent. Aby dotacja unijna nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 roku.

Jak powiedział w środę Witold Wróblewski z zarządu województwa, EBP - większościowy udziałowiec spółki zarządzającej obecnie portem w Szymanach, obiecywał wchodząc do niej pozyskanie kapitału na uruchomienie lotniska. Z tych deklaracji nic jednak nie wynikło. Według Wróblewskiego, inwestor zamiast pozyskiwać kapitał, oczekiwał, że samorząd będzie rocznie dokładał do lotniska 20 mln zł. Poza tym nie został przygotowany przez spółkę, mimo upływu 2 lat, raport oddziaływania na środowisko, który jest strategicznym dokumentem warunkującym funkcjonowanie portu lotniczego.

W środę Bolesław Piechucki, przedstawiciel inwestora, nie chciał komentować sprawy. Podkreślił w rozmowie z PAP, że najpierw musi zapoznać się z sytuacją i oceną samorządu.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z istniejącą spółką, która zarządzała lotniskiem. Wiadomo, że jest zadłużona na 12 mln zł, strata za ubiegły rok wyniosła 1,2 mln zł. Jak wyjaśnili samorządowcy, walne zgromadzenie udziałowców może wnieść o upadłość spółki, wniosek o upadłość może także złożyć do sądu każdy z wierzycieli.

Kandydat na prezesa nowej samorządowej spółki, Leszek Krawczyk, który uruchamiał lotniska we Wrocławiu i Łodzi, powiedział w środę, że infrastruktura portu w Szymanach jest w złym stanie. System precyzyjnego podejścia oraz system oświetlenia zostały bezpowrotnie zniszczone. Uszkodzony jest także terminal dla pasażerów i betonowy pas startowy.

Według samorządowców, nie jest brana pod uwagę żadna inna lokalizacja regionalnego lotniska niż w Szymanach, bo tylko uruchomienie tego portu lotniczego Komisja Europejska sfinansuje. Szymany oddalone są od Olsztyna o około 60 kilometrów, jednak według samorządowców nie będzie to stanowiło przeszkody w dojechaniu do portu lotniczego. Remontowana jest już linia kolejowa na trasie Olsztyn-Szczytno-Szymany. Zakupiono także szynobusy, które będą dowozić pasażerów.

Byłe wojskowe lotnisko w Szymanach funkcjonowało do 2004 roku; zarządzający obiektem, mimo zawieszonej działalności lotniskowej, Port Lotniczy Mazury sp. z o.o. wciąż borykał się z problemami finansowymi. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. EBP posiadający 60 procent udziałów deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu.

Wśród pozostałych udziałowców są firmy prywatne, samorząd wojewódzki, który ma 5,5 procent udziałów, i miasto Szczytno.

W 2010 roku lotnisko, pozostające wcześniej w dyspozycji ministerstwa obrony narodowej, zostało przekazane samorządowi Warmii i Mazur.

Autor: NZ Źródło: PAP 

Z Kurka Mazurskiego:
Władze województwa zarejestrowały już nową spółkę mającą się ubiegać o środki unijne na uruchomienie lotniska w Szymanach. O jej najbliższych planach poinformował szczycieńskich samorządowców pilotujący ten temat Witold Wróblewski. Wśród największych zagrożeń dla inwestycji wymienił ewentualne protesty ekologów oraz napięte terminy związane z zabieganiem o unijne dofinansowanie. Niewykluczone są też utrudnienia ze strony poprzedniej spółki, w której głównym udziałowcem jest European Business Partners.

Witold Wróblewski (z prawej) tłumaczył szczycieńskim samorządowcom, dlaczego władze województwa postanowiły zerwać współpracę ze spółką Porty Lotnicze Mazury

NIEPOWAŻNY INWESTOR

Spotkanie szczycieńskich samorządowców z członkiem zarządu województwa odbyło się w miniony piątek w Urzędzie Gminy Szczytno. Witold Wróblewski tłumaczył powody, dla których władze województwa postanowiły zerwać współpracę ze spółką Port Lotniczy Mazury, której głównym udziałowcem jest EBP i założyć własną.
– Narastająca strata finansowa, którą ma spółka, kwalifikuje ją do ogłoszenia upadłości. Nie wyobrażam sobie, żeby mogła ona składać wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej – mówił Witold Wroblewski. Do tego inwestor strategiczny, czyli EBP, nie wywiązał się z zobowiązań dotyczących wkładu własnego przy uzyskaniu środków unijnych. Za to, podczas sierpniowego zgromadzenia wspólników postawił warunek, że pieniądze się znajdą, jeśli samorząd województwa wyłoży 20 mln zł na roczną eksploatację lotniska, mimo że wcześniej miała to być suma o połowę mniejsza.
– To, delikatnie mówiąc, niepoważne potraktowanie tematu – komentował Wróblewski. Spółka nie uregulowała też swoich zaległości wobec wierzycieli oraz nie podjęła działań mających na celu zwiększenie zatrudnienia, do czego wcześniej się zobowiązywała. Kolejnym problemem okazał się także brak dokumentów niezbędnych do ubiegania się o fundusze z unii – raportu oddziaływania na środowisko i studium wykonalności. Stąd, jak uzasadniał Wróblewski, konieczne okazało się uruchomienie planu B dla lotniska, bo niepodjęcie działań groziłoby fiaskiem inwestycji, zwłaszcza że umowa na jej dofinansowanie musi być podpisana do grudnia 2013 roku.

CZAS GONI

Nowa spółka jest już zarejestrowana w KRS, a jej prezesem został Leszek Krawczyk.
– Wybudował on lotniska w Łodzi i Wrocławiu. To praktyk, który proces inwestycyjny przeszedł na własnej skórze – rekomendował go Wróblewski. Jak informował, wypowiedziano już umowę dzierżawy spółce Porty Lotnicze Mazury, przygotowywane jest też wystąpienie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o zmianę zarządzającego lotniskiem. Nowa spółka musi teraz przygotować raport oddziaływania na środowisko i studium wykonalności. W listopadzie ma być ogłoszony przetarg na te dokumenty. Wiadomo także, jak mają wyglądać inwestycje na samym lotnisku. W planach jest wydłużenie drogi startowej, tak by mogły tu lądować samoloty czarterowe, budowa parkingów, lądowiska dla helikopterów oraz modułowego terminalu z możliwością jego późniejszej rozbudowy. Konieczne będzie też zbudowanie dróg dojazdowych oraz sieci wodno-kanalizacyjnej. Główną przeszkodą w realizacji zamierzeń, zdaniem władz województwa, mogą być protesty ekologów, bo lotnisko leży w obszarze objętym programem Natura 2000.
– Jeśli ekolodzy wyjdą ze swoimi armatami, to wiemy, że możemy tego nie zrealizować – przyznawał członek zarządu województwa. Kolejna trudność do pokonania to dotrzymanie terminów – inwestycja musi być zrealizowana i rozliczona do czerwca 2015 roku.
– Czasu naprawdę nie ma i trzeba to realizować w dużym tempie – mówił Wróblewski.

CZY BĘDĄ PRZESZKADZAĆ?

Uczestników spotkania interesowało to, czy planów samorządu województwa nie pokrzyżuje poprzednia spółka, podejmując działania mogące blokować inwestycję. Wróblewski przyznawał, że istnieje taka obawa, bo Port Lotniczy Mazury w tej chwili zarządza lotniskiem.
– Spółka wpłaciła 250 tys. zł zaległego czynszu za dzierżawę i na pewno nie zrobiła tego po to, by te pieniądze wyrzucić w błoto, tylko ma tym jakiś cel. Jak jednak zaznaczył, nie ma obaw co do samego cyklu inwestycyjnego, bo samorząd będący właścicielem terenu lotniska jest beneficjantem środków potrzebnych na realizację zadania.
Tymczasem władze Portu Lotniczego Mazury nie składają broni. Rozsyłają do samorządów listy z prośbą o poparcie spółki. Pismo takie trafiło kilka tygodni temu do Dźwierzut.
– Kiedy się o tym dowiedzieliśmy, to włosy nam stanęły na głowie. Jak może totalny bankrut mający 11 mln strat robić coś takiego? – nie krył oburzenia towarzyszący Wróblewskiemu Jan Śmietanko, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Geodezji UM.

Ewa Kułakowska 

źródło: Kurek Mazurski

09:32, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Komentarze (1) »
Z prasy

Start małego samolotu pasażerskiego symbolicznie zainaugurował funkcjonowanie lotniska w Szymanach. Po 4 latach przygotowań port Szczytno - Szymany ponownie otwarto dla ruchu lotniczego. Na razie dla małych, prywatnych samolotów śmigłowych - wyjaśnia prezes Zarządu Portu Lotniczego Mazury, Bolesław Piechucki.

W przyszłym roku mają się zakończyć prace związane z planem generalnym lotniska. Dokument ma określić ostateczny sposób jego funkcjonowania i plany inwestycyjne. Wtedy będzie wiadomo kiedy w Szymanach mogłyby lądować samoloty regularnych rejsów. Formalne uruchomienie lotniska w Szymanach pozwoli zarządzającej nim spółce ubiegać się o fundusze europejskie na jego rozwój. (IAR)

Posłuchaj: Lotnisko w Szymanach otwarte dla ruchu

Więcej wiadomości z branży Transport i Logistyka

Na zdjęciu: Lot na widoczność (VFR) - start samolotu Let L-410 Turbolet.

PAP/Artur Reszko 

W 2013 roku powinniśmy już pojechać zmodernizowaną linią kolejową z Olsztyna do Szczytna i dalej do Szyman. Linię przebudują Włosi z pomocą polskich firm.

W piątek w Olsztynie szefowie Polskich Linii Kolejowych podpisali z włoską firmą Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie umowę na przebudowę linii Olsztyn — Szczytno — Szymany.

Inwestycja według założeń miała kosztować 188 mln zł, z tego Unia Europejska wykłada prawie trzy czwarte tej kwoty. O kontrakt starało się aż jedenaście firm. PLK wybrały ostatecznie włoską firmę Salcef. Włosi zaoferowali, że zaprojektują i zmodernizują te dwie linie, w sumie 55 kilometrów torów za 115 mln złotych.

— Mają na to dwadzieścia miesięcy od podpisania umowy, a więc w 2013 obie linie powinny być już zrewitalizowane — mówi Jerzy Mietliński, zastępca dyrektora centrum realizacji inwestycji PLK. Dziś z Olsztyna do Szczytna jedzie się około godziny. Po przebudowie trasy czas przejazdu z Olsztyna do Szczytna skróci się do 30-35 min. A z Olsztyna do Szyman mamy dojechać pociągiem w trzy kwadranse.

Według kolejarzy jest to możliwe, bo po modernizacji prędkość na linii Olsztyn — Szczytno wzrośnie do stu na godzinę, a na odcinku ze Szczytna do Szyman nawet do 110 kilometrów na godzinę.
Źródło: Gazeta Olsztyńska

01:42, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 20 listopada 2011
Statystyki wyjaśniają wymownie, jaki jest los jedynego portu na Mazurach
RokPasażerowieCargoOperacje lotnicze
1998 2632 0 180
1999 2453 0 238
2000 1873 0 788
2001 2049 0 928
2002 1091 0 516
2003 448 0 418
2004 0 0 0
2005 0 0 0
2006 0 0 0
2007 0 0 0
2008 0 0 0
2009 0 0 0

Źródła

  • 2007-2004, Urząd Lotnictwa Cywilnego.



17:29, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 10 października 2008
Marzenia inwestora lotniska Szymany- Szczytno

Zobacz powiekszenie

Polsko-izraelska firma zainteresowana zainwestowaniem w port lotniczy w Szymanach stawia już tylko jeden warunek przed wyłożeniem pieniędzy na reaktywowanie lotniska.
 
Inwestorem ma być European Business Partners. To właśnie ta firma chce objąć 60 proc. udziałów w spółce Porty Lotnicze "Mazury Szczytno". Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał już zgodę na przejęcie. Pisaliśmy o tym kilka miesięcy temu. Pierwszym i najważniejszym warunkiem, jaki inwestor stawiał przed spółką z Szyman, było wydłużenie dzierżawy lotniska należącego do Agencji Mienia Wojskowego. Dotychczasowa umowa kończyła się bowiem w 2011 r. W czerwcu wojewoda zdecydował, że spółka może dzierżawić lotnisko do końca 2038 r.

Ale wtedy okazało się, że to nie ostatni warunek. Inwestor przed wejściem do Szyman chce, by spółka porozumiała się z wierzycielami w sprawie spłaty długów. Chodzi o to, w jaki sposób regulować należności. - Trzeba się porozumieć, czy wierzyciele zgodzą się na spłatę długu w ratach, czy może zrezygnują z odsetek przy jednorazowej spłacie - wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa, który także będzie uczestniczył w rozmowach. - Porozumienie z wierzycielami powinno być osiągnięte jeszcze w październiku.

Przypomnijmy, w 2007 r. "Mazury Szczytno" kupiły za 2 mln zł sprzęt potrzebny do ochrony lotniska. Jednak za urządzenia spółka dostawcom nie zapłaciła. Były co prawda na ten cel pieniądze z budżetu państwa, ale zostały cofnięte, bo urzędnicy dopatrzyli się nieprawidłowości przy przetargu na ten sprzęt.

Minęły kolejne lata, a odsetki od długów wciąż rosną. - Teraz to już kilka milionów złotych - przyznaje Jarosław Jurczenko, prezes "Mazury Szczytno".

Czy uda się przekonać wierzycieli do ustępstw przy spłacie długu? - Nie jest wykluczone, że jeśli propozycja spłaty ze strony spółki "Mazury Szczytno" będzie satysfakcjonująca, podejmiemy negocjacje - mówi dyplomatycznie Jacek Jerschina, prezes Ekotrade, jednej z firm, która dostarczała sprzęt do Szyman, ale nie dostała za to pieniędzy.

Gdyby udało się porozumieć w sprawie spłaty długów, zapaliłoby się zielone światło dla Szyman. Port lotniczy wesprze nie tylko prywatny inwestor, ale i samorząd województwa. Z Regionalnego Programu Operacyjnego pójdzie na ten cel 37,5 mln euro. Drugie tyle miałby wyłożyć inwestor. Pieniądze zostaną przeznaczone przede wszystkim na modernizację infrastruktury: wydłużony zostanie do 2,5 km pas startowy, wybudowany nowy terminal.

Żeby jednak uruchomienie lotniska w podszczycieńskiej wsi miało sens, trzeba poprawić komunikację ze stolicą Warmii i Mazur. Pasażerowie muszą szybko dojechać na samolot. Teraz to problem. Pociągi do Szyman nie jeżdżą, a droga z Olsztyna jest niebezpieczna. Urzędnicy postawili na budowę linii szybkiej kolei. W RPO jest na to 31 mln euro, czyli niewiele mniej niż na odbudowę regionalnego portu lotniczego, a kolejarze mają dorzucić kolejne 9 mln euro. - We wrześniu projektanci sprawdzali odcinek zamkniętej linii kolejowej Olsztyn-Szymany, co jest niezbędne do opracowania studium wykonalności [dokument ma pokazać, czy inwestycja jest potrzebna i możliwa do zrealizowania - red.] - mówi Marek Ćwikliński, zastępca dyrektora olsztyńskiego zakładu Polskich Linii Kolejowych. Wyniki tego objazdu są wciąż opracowywane.

Także drogowcy mają dorzucić swoją cegiełkę do usprawnienia dojazdu do Szyman. - Planujemy w przyszłym roku zlecić opracowanie koncepcji nowego przebiegu drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn-Szczytno - zapowiada Karol Głębocki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. - Opracowywany teraz odcinek Leleszki-Jęcznik będzie stanowił część tej koncepcji.

- Wciąż mam nadzieję, że regionalny port lotniczy uda się uruchomić zgodnie z zapowiedzią, czyli w lipcu 2009 r. - dodaje Jurczenko.

Źródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn, 2008-10-10
20:45, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 20 sierpnia 2008
Do władz woj.warmińsko-mazurskiego: o większą prędkość airport linku

Szanowni Państwo,


Jako ekonomista transportu domagam się, by w ramach planowanej przebudowy linii kolejowej łączącej Olsztyn z portem lotniczym w Szymanach złagodzono geometrię luków. Kwota 40 milionów euro powinna być wystarczająca by poprawić geometrię tej linii i przystosować ją do wyższych prędkości niż planowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe 80 km/h.

Pokonanie 55 km do portu lotniczego z prędkością 120 km/h zajmie ok. 30 minut wliczając zmianę kierunku jazdy w Szczytnie, zaś z prędkością 80 km/h zajmie około 45 minut. Jest to wg mnie czas już nader długi jeśli idzie o prędkość dojazdu do portu lotniczego. Ideą airport links, czyli systemów kolei łączących miasta lotniskami, jest zwykle bardzo konkurencyjny czas przejazdu- dopiero to gwarantuje sukces komercyjny i dla portu lotniczego, i dla samego połączenia. Bardzo często to połączenie obsługiwane jest przez odrębnego przewoźnika wyspecjalizowanego tylko w połączeniu w tej jednej relacji miasto-port lotniczy.

Jeśli środki są zbyt skąpe (wg planu-40 mln euro), w co wątpię, to zalecam przebudowę tylko części linii do prędkości 120 km/h, zaś pozostała część linii byłaby tylko pozbawiona miejscowych ograniczeń prędkości. Efekt w czasie przejazdu byłby wg mnie podobny jak w przypadku przebudowy linii do prędkości 80 km/h, ale za to w przyszłości byłaby możliwość kontynuowania pełnej modernizacji linii. Wydanie owych 40 mln euro tylko na podwyższenie prędkości z 60 do 80 km/h uważam za marnotrawstwo i pójście na „łatwiznę” typowe dla postkomunistycznych nawyków wciąż panujących w niektórych państwowych firmach. Powinni Państwo się temu sprzeciwiać.

08:36, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
sobota, 09 sierpnia 2008
Będzie najpierw airport link?
Urzędnicy zaczynają uruchomienie regionalnego lotniska od przebudowy linii kolejowej z Olsztyna do Szyman. Co jednak będzie jeśli tamtejsze lotnisko nie zostanie wskrzeszone?

Naprawa linii kolejowej łączącej Olsztyn z lotniskiem w Szymanach to przykład inwestycyjnego błędnego koła. Żeby reaktywacja pasażerskiego lotniska w tej podszczycieńskiej wsi miała sens, trzeba poprawić komunikację z resztą regionu, najlepiej ze stolicą Warmii i Mazur, by pasażerowie szybko dojechali na samolot. Teraz pociągi do Szyman nie jeżdżą, a droga z Olsztyna jest bardzo kręta i niebezpieczna. Ale może się okazać, że nawet jeśli linia kolejowa zostanie przebudowana, pieniądze pójdą częściowo w błoto, bo wciąż nie wiadomo, czy lotnisko w Szymanach będzie czy nie.

Dwa warianty

Urzędnicy stanęli więc przed dylematem. Co zrobić: czekać na decyzję, co będzie z lotniskiem, czy zacząć od budowy nowej linii szybkiej kolei? I wybrali ten drugi wariant. Władze województwa przekonują, że inwestycja w szyny ma sens, bo jeśli budowa się zacznie łatwiej będzie przekonać Unię do sfinansowania lotniska. - Linia kolejowa jest kluczowym elementem, bo dzięki niej czas dojazdu szynobusu z Olsztyna do portu w Szymanach wyniesie około 35-45 min - przekonuje Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa. - Mamy przewidziane na ten cel pieniądze w Regionalnym Programie Operacyjnym. By je uzyskać PKP musi złożyć dobrze przygotowany projekt przebudowy linii.

Kolejarze przygotowują się więc do zdobycia tych pieniędzy. Za kilka dni podpiszą umowę na opracowanie studium wykonalności linii Olsztyn-Szymany. To dokument, który pokazuje, czy inwestycja jest potrzebna i możliwa do zrealizowania.

W RPO na budowę linii szybkiej kolei jest 31 mln euro, czyli niewiele mniej niż na odbudowę regionalnego portu lotniczego (37 mln euro). Kolejarze dorzucą kolejnych 9 mln euro. Remont torów jest przewidziany na lata 2010-2011. Mimo potężnej sumy, którą pochłonie modernizacja 60-km linii nie należy się spodziewać cudów. - Teraz średnia prędkość na tej trasie wynosi około 60 km na godz. Są jednak odcinki, gdzie trzeba zwolnić do 50 i 30 km - wyjaśnia Ireneusz Merchel, dyrektor olsztyńskiego zakładu Polskich Linii Kolejowych. - Po remoncie pociągi będą jeździły średnio 80 km na godz.

Kolejarze zastanawiali się co prawda nad przystosowaniem torów do prędkości 120 km na godz., jednak analizy wykazały, że byłoby to zbyt drogie. - Łagodzenie zakrętów wiązałoby się z koniecznością wykupywania gruntów pod nowe tory, co wielokrotnie podnosi koszty inwestycji - dodaje Merchel.

Port lotniczy tuż tuż

Urzędnicy w urzędzie marszałkowskim póki co wierzą w uruchomienie lotniska w Szymanach. - Są już niezbędne zezwolenia z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, biznesplan i inwestor. Spółka European Biznes Partner obejmie 60 procent udziałów. Spłaci też długi ciążące na porcie lotniczym - mówi Grzegorz Nowaczyk. - Przeszkodą jest postawa gminy wiejskiej ze Szczytna, która naszym zdaniem niesłusznie naliczyła 3,2 mln zł podatku od nieruchomości. Jeśli uda się wyjaśnić tę kwestię, jeszcze w sierpniu do spółki wejdzie udziałowiec.

Za pieniądze, które da Unia i udziałowiec ma zostać zmodernizowany pas startowy - docelowo przedłużony do 2,5 km, ma też powstać terminal. - Sądzę, że loty do Berlina mogłyby się odbywać już w 2009 lub 2010 roku - przekonuje Nowaczyk.

Lotnisko regionowi jest teraz szczególnie potrzebne. Port lotniczy byłby atutem w staraniach Olsztyna o status metropolii, a Ostródzie pomógłby otrzymać status centrum pobytowego dla drużyn startujących w piłkarskich mistrzostwach Euro 2012. - Kibice jeżdżą za swoimi drużynami i ważne, żeby mogli do nas dotrzeć bez problemów - mówi Olgierd Dąbrowski, wiceburmistrz Ostródy. - Jeśli nie będzie lotniska w Szymanach będą musieli dojechać z lotniska w Gdańsku.

Tory zbudują. I zamkną?

Adrian Furgalski z grupy doradców gospodarczych "Tor" mówi, że budowa połączeń kolejowych z portami lotniczymi to teraz trend dość powszechny. - Lotnisko nie może być oderwaną wyspą - mówi. - Poza tym trzeba pamiętać, że inwestycja będzie korzystna dla miejscowości leżących wzdłuż tej linii i normalnego ruchu kolejowego.

Doradca nie pozostawia jednak złudzeń. - Nie należy oczekiwać, że z Szyman będą regularnie latać duże samoloty rejsowe - mówi Adrian Furgalski.

Mieszkańcy z okolic Szyman trzymają kciuki, by przynajmniej linię kolejową udało się zbudować. Jadwiga Rasieńska, sołtys z Szyman: - Na pociąg czekamy tak samo niecierpliwie, jak na otwarcie lotniska. Przydałyby się, by nasza miejscowość mogła się rozwijać. Póki co nie dojeżdża do nas żaden pociąg, przez co mamy mnóstwo problemów, bo do miasta jeździmy przepełnionymi autobusami. Połączenie kolejowe jest nawet ważniejsze.

Problem w tym, że gdyby lotnisko nie zostało otwarte, nie ma pewności, czy wyremontowana linia do Szyman będzie obsługiwana przez kolej.
 
wg gazeta.pl, 29.07.2008
Rys. Propozycja autora bloga
 
12:54, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 30 lipca 2007
Port lotniczy Szymany wciąż daleko w lesie

 2007-07-29 18:11

 

Władze województwa marzą, by pierwszy samolot wylądował na tamtejszym lotnisku w 2008 r., znalazły nawet inwestora, które chce wyłożyć pieniądze, by te plany zrealizować. Dlaczego mimo to przyszłość portu jest tak mglista?

Jeszcze w sierpniu na sesji sejmiku wojewódzkiego radni wojewódzcy mają podjąć uchwałę o przekazaniu części udziałów w spółce Mazury-Szczytno, która zarządza lotniskiem w Szymanach, spółce z Warszawy. Jej właścicielem jest mieszkaniec Izraela. Spółka znana jest z inwestycji na giełdach, m.in. w Amsterdamie, w Polsce zajmuje się obrotem nieruchomości. - Wybraliśmy ją po wielomiesięcznych poszukiwaniach, jest wiarygodna - mówi Jacek Protas, marszałek województwa.

 

Na samym początku firma ma dokapitalizować spółkę Mazury-Szczytno, a później zająć się realizacją inwestycji wartej 74 mln euro. Urząd marszałkowski chce, by połowa tej kwoty pochodziła z Regionalnego Programu Operacyjnego, resztę miałby wyłożyć prywatny inwestor. To, zdaniem marszałka, pozwoliłoby:

** przedłużyć i wyremontować pas startowy o 600 m (dziś ma 2 tys. m),

** wybudować terminal pasażerski,

** a wokół lotniska hotele i restauracje.

Marszałek planuje też wyremontować linię kolejową łączącą Szymany z Olsztynem i drogę krajową Olsztyn-Szczytno. Marszałek liczy, że te inwestycje uda się zrealizować w tempie ekspresowym - jej koniec jest przewidziany w 2011 r. - Ale pierwszy samolot w Szymanach wyląduje już w 2008 r. - mówi Jacek Protas.

 

Ale inwestycja może się opóźnić, i to nie o rok, ale o lata. Dlaczego? Szymany leżą na skraju Puszczy Napiwodzko-Ramuckiej i są w chronionej strefie Natura 2000. Procedura wyłączenia gruntów z ewidencji terenów chronionych nie posunęła się jeszcze ani o krok. A samo wyłącznie może potrwać kilka miesięcy.

 

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 2004 r., lotnisko w Szymanach zaliczane jest do portów lotniczych mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Realizacja inwestycji w tym miejscu musi być poprzedzona gruntownymi badaniami. Trzeba opracować raport oddziaływania lotniska na środowisko. - Według mnie ta inwestycja może mieć wpływ na całą Puszczę Napiwodzko-Ramucką - zastrzega od razu Maria Mellin, wojewódzki konserwator przyrody. Dla przykładu przygotowanie takiego raportu dla oczyszczalni ścieków w Olsztynie zajęło rok. - Żeby przeprowadzić badania przyrodnicze przed rozbudową portu potrzebne są informacje o tym, jakie samoloty i ile ich będzie lądowało w Szymanach - mówi znający procedury Marian Szymkiewicz, ornitolog i kierownik Muzeum Przyrody w Olsztynie.

 

Te dane powinny znaleźć się w innym dokumencie, oceniającym inwestycję pod względem ekonomicznym. To w nim znajdą się odpowiedzi na pytania: ile samolotów będzie lądowało w Szymanach oraz jaka liczba pasażerów będzie obsługiwana w tamtejszym terminalu. Urzędnicy tego dokumentu jeszcze nie przygotowali - zajmie to od kilku do kilkunastu miesięcy.

 

Gdy wszystko będzie gotowe, będzie musiało jeszcze powstać tzw. studium wykonalności poprzedzające wszystkie inwestycje. Dopiero to pozwoli ubiegać się o pieniądze unijne na rozbudowę Szyman.

 

Jak samorząd województwa zamierza z tym wszystkim zdążyć do 2011 r.? Zapytaliśmy o to w gabinecie marszałka, ale w piątek nie dostaliśmy odpowiedzi.

 

 

Źródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn

16:37, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 czerwca 2007
Szymany: wina niewiedzy i uprzedzeń?

jest to tylko uprzedzeniem, iż porty lotnicze muszą leżeć w pobliżu wielkich aglomeracji. Port lotniczy Shannon w Irlandii wział nazwę od bobliskiej rzeki, w pobliżu brak jest większych ośrodków- dominuja miasteczka. Jednocześnie w ofercie są loty transatlantyckie i destynacje na cały kontynent.

20:01, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5