Strona Instytutu










Grafiki pochodzą ze strony airliners.net, strony oficjalnej: www.airport.szczytno.pl
czwartek, 23 lutego 2006
Dwa miliony odlecą z pasa?

[16.02.2006, GO] Dwa miliony złotych na rozwój lotniska w Szymanach mogą przejść nam bokiem, żeby nie powiedzieć odlecieć sprzed nosa. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych odrzuciła poprawkę Senatu, by w tym roku przeznaczyć z budżetu państwa dwumilionową dotację na wsparcie portu lotniczego Olsztyn-Szymany.

Jeszcze nie wszystko stracone - nie załamuje rąk Jerzy Szmit, senator, PiS, autor poprawki, dzięki której Senat podczas omawiania budżetu na 2006 rok, przeznaczył 2 mln zł na modernizację lotniska. - Zwieramy szeregi, by w piątek podczas głosowania nad budżetem w Sejmie obronić tę poprawkę.
A gra - jak przekonuje senator Szmit - jest warta świeczki, bo dzięki tej dotacji można by przywrócić komunikację lotniczą w Szymanach, m.in. wyremontować pas startowy.

Dotacji dla Szyman nie było pierwotnie w wersji budżetu, która trafiła do Senatu. Po zgłoszeniu poprawki przez Jerzego Szmita, senatorzy zdecydowali się jednak okroić o 2 mln zł dotację na budowę obwodnicy w Lubińcu w województwie śląskim i przeznaczyć te pieniądze na Szymany. Z puli na inwestycję w Lubińcu senatorzy zabrali jeszcze 3 mln zł, przeznaczając 2 mln zł na Fundusz Kościelny i 1 mln zł na rewitalizację zabytków Przemyśla.
Przedwczoraj jednak Komisja Finansów Publicznych, która głosowała nad senackimi poprawkami, jednym głosem odrzuciła poprawkę w sprawie dotacji dla Szyman. 2 mln zł ponownie mają trafić na budowę obwodnicy w Lublińcu.

Dlaczego sprawa dotacji dla Szyman przepadła? - W komisji finansów zasiada wielu posłów ze Śląska, głosowali zgodnie, za pieniędzmi dla Lublińca - tłumaczy Renata Rochnowska z Samoobrony, wiceszefowa Komisji Finansów Publicznych, mieszkająca pod Nowym Miastem Lubawskim. - Padały argumenty, że przyszłość portu w Szymanach jest niepewna, że brak jest decyzji UE w sprawie lokalizacji portu, że tak do końca nie wiadomo, kto jest właścicielem lotniska. Niestety, nie udało się przekonać posłów, że port w Szymanach ma strategiczne znaczenie dla ruchu lotniczego w regionie.
- Jednak rozmawiamy ze wszystkimi, szukając poparcia dla tej poprawki - zapewnia posłanka Samoobrony.
-Tu trzeba lobbingu - nie wątpi Stanisław Gorczyca, poseł PO. - Robimy wszystko, by obronić poprawkę.
Andrzej Mielnicki

wg http://www.wm.pl/index.php?ct=szczytno&id=825295

00:24, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Bez pieniędzy na reaktywację portu lotniczego

GO z 16.02.2006 donosi że palamentarzyści cofneli dotacje na rozwój jedynego "okna" na świat Warmii i Mazur -lotniska w Szymanach.

wg forum GW

00:22, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 14 lutego 2006
Strona internetowa portu od półtora roku nieżywa...

Jak ostatnio sprawdziliśmy, strona internetowa portu w Szczytnie jest "nieżywa" od około półtora roku. Oto jej najświeższe "aktualności":

27 LISTOPADA 2004
W dniach 29-30 listopada 2004 na lotnisku w Szymanach szkolą się policjanci z Warmii i Mazur, pod okiem instruktorów z Klubu Opla oraz rajdowca Krzysztofa Hołowczyca.

17 LISTOPADA 2004
Strona w trakcie modernizacji. Wszystkie serwisy będą uruchomione z dniem 01.12.2004.

23:43, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 10 lutego 2006
Nieudolne PPL chce położyć łapę na olsztyńskim porcie
Paweł Łatacz, nowy dyrektor Polskich Portów Lotniczych, państwowego mamuta z epoki gospodarki planowej, ma absurdalny pomysł na dalszy "rozwój" portu w Szymanach, zapewne w kierunku pogłębienia upadku w jaki ten port wprowadziła nieudolność jego akcjonariusza, oskarżanego wcześniej o skrajny marazm w zarządzaniu portem na Mazurach. Oto wypowiedź szefa PPL z Pulsu Biznesu (6 lutego 2006).

(...)

Nieco inaczej wygląda sprawa lotniska w Szymanach k. Szczytna.

— To lotnisko powinno nastawić się na przeloty turystyczne, a nie rejsowe.
Jego powodzenie zależy od zaangażowania się samorządu w organizację i rozwój
turystyki. PPL posiada w spółce 32,5 proc. i być może potrzebne będzie inne
podejście niż do pozostałych lotnisk. Jeśli zainteresowani partnerzy
samorządowi są w stanie przedstawić realny program budowy rynku połączeń
lotniczych, to najpierw skupimy się na postawieniu portu na nogi, a potem
dopiero na zbyciu udziałów — zapowiada szef PPL.
(...)

00:18, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 09 lutego 2006
Wojsko okupuje olsztyńskie lotnisko
Jak wynika z dyskusji internatutów, opóźnieniom w uruchomieniu lotniska winne jest wojsko, a konkretnie AMW. Podobnie jak w przypadku Zielonej Góry, owa instytucja stwarza problemy. Równiez w Zielonej Górze sprawa lotniska utknęła w "wojskowej mafii" jak to złośliwcy nazywają ta instytucję.
19:37, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 06 lutego 2006
Internauci o decyzji na temat rozbudowy Szyman

(...) to dobra wiadomosc, ze Lotnisko w Szymanach w koncu zostanie chociaz troche
zmodernizowane i przystosowane do normalnej obslugi pasazerow.. to zbudowane
przez Niemcow lotnisko militarne ma bardzo dobra lokalizacje -stosunkowo blisko
stamtad zarowno do Olsztyna, jak tez do popularnych osrodkow turystycznych na
Mazurach. Odleglosc od Olsztyna nie jest duzym problemem [wiele miast Europy ma
lotniska oddalone od centrum kilkadziesiat km, np: Paryż, Rzym, czy
projektowane nowe lotnisko w Berlinie], ale niezbedne jest zapewnienie szybkiej
i funkcjonalnej komunikacji szynowej laczacej port z centrum miasta. Jakis czas
temu czytalem, ze Olsztyn zamierza stac sie miastem turystyki, nauki, targow,
konferencji -wiec samorzad planuje, ze Olsztyn bedzie obslugiwany przez
lotnisko w Szymanach i zapewnione zostanie polaczenie kolejowe Szymany-Olsztyn,
poniewaz tory kolejowe na calej trasie juz od dawna [jako linia wojskowa?]
istnieja, trzeba tylko wybudowac przejscie i peron w Szymanach oraz kupic
szynobus, ktory obslugiwalby ta trase...(...)

wg http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=64&w=36173748&v=2&s=0

23:44, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Pieniądze na rozwój Szyman?
Jak podają niepotwierdzone wieści, rząd przeznaczył na lotnisko w Szymanach 2 mln PLN.
23:42, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Szymany może odżyją
za Pulsem Biznesu, 6.02.2006

Wydzielić lotnisko w Jasionce, postawić na nogi Szymany i rozwieść się z
Agencją Ruchu Lotniczego — oto pomysły nowego szefa PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) czeka na zmiany. Ostateczny
pomysł na działanie i strukturę firmy, która zarządza Okęciem, Agencją Ruchu
Lotniczego i posiada udziały w większości portów regionalnych, ma być
kompletny w ciągu kilku miesięcy.

— Model przekształceń PPL zależeć będzie od koncepcji polityki państwa, a ta
nie jest jeszcze gotowa. Myślę, że jej szczegóły poznamy w tym roku — mówi
Paweł Łatacz, od 1 stycznia naczelny dyrektor PPL i jednocześnie dyrektor
Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

Wcześniej mówiło się o zmianie formuły prawnej na spółkę skarbu państwa,
ewentualnie — o wyjęciu różnych składników majątkowych i pozostawieniu reszty
w przedsiębiorstwie państwowym. Prywatyzacja zaś była pieśnią bardzo odległej
przyszłości.

Odwrót z regionów
Tymczasem na rozwiązanie czeka sporo podstawowych problemów, dotyczących
dalszego rozwoju polskiego rynku lotniczego, w tym sytuacji lotnisk
regionalnych.

— W założeniu dążymy do ich usamodzielnienia, choć nie wiadomo jeszcze, w
jaki sposób. Najprostszym rozwiązaniem byłoby zmniejszanie naszego
zaangażowania w portach regionalnych poprzez podnoszenie kapitału w spółkach
zarządzających przez pozostałych udziałowców samorządowych — wyjaśnia Paweł
Łatacz.

Jednym ze sposobów mogłoby być, zdaniem dyrektora PPL, wnoszenie aportem
gruntów przejmowanych przez marszałków województw od wojska.

Skoro tak, to jest oczywiste, że PPL zmieni politykę inwestowania w te porty.
Tymczasem lotniska pilnie potrzebują rozbudowy i na razie PPL, często jako
udziałowiec większościowy, ma w tej sprawie decydujący głos. Tak jest np. w
Krakowie-Balicach, które osiągnęło kres możliwości obsługi pasażerów i musi
szukać pieniędzy na powiększenie przepustowości. Przypomnijmy, że
dofinansowanie inwestycji na podkrakowskim lotnisku oferował irlandzki
Ryanair. Szef PPL, który zasiada zresztą w radzie nadzorczej portu w
Balicach, twierdzi, że o pomyśle nie słyszał.

— Jestem przekonany, że Balice są w stanie samodzielnie udźwignąć ciężar
inwestycji — mówi dyrektor PPL.

Dodaje, że dofinansowanie przez przewoźników jest możliwe tylko wtedy, gdy
nie będzie wiązało się z żadnymi zobowiązaniami, które mogłyby ograniczyć
dostęp do portu dla innych linii.

PPL chce też ostatecznie wydzielić lotnisko Rzeszów-Jasionka, które obecnie
jest częścią przedsiębiorstwa.

— Port powinien stać się odrębną spółką jeszcze w tym roku. To ważne, bo
otworzy możliwości zdobywania finansowania, których teraz, jako część
przedsiębiorstwa państwowego, nie ma. Z drugiej strony, ewentualne tworzenie
spółki z większościowym udziałem PPL niewiele zmieniłoby w kwestii
zarządzania — mówi Paweł Łatacz.

Nieco inaczej wygląda sprawa lotniska w Szymanach k. Szczytna.

— To lotnisko powinno nastawić się na przeloty turystyczne, a nie rejsowe.
Jego powodzenie zależy od zaangażowania się samorządu w organizację i rozwój
turystyki. PPL posiada w spółce 32,5 proc. i być może potrzebne będzie inne
podejście niż do pozostałych lotnisk. Jeśli zainteresowani partnerzy
samorządowi są w stanie przedstawić realny program budowy rynku połączeń
lotniczych, to najpierw skupimy się na postawieniu portu na nogi, a potem
dopiero na zbyciu udziałów — zapowiada szef PPL.

Na własne potrzeby
Zmiany czekają też warszawskie Okęcie. Drugi terminal lotniska miał być
gotowy wiosną tego roku. Wiadomo jednak, że nie będzie. PPL przygotowuje się
do zmian w terminarzu.

— Pracujemy nad aneksem do umowy z konsorcjum Ferrovial-Budimex. Zostaną w
nim ustalone nowe terminy oddawania poszczególnych prac w Terminalu 2.
Jednocześnie zapewniam, że nie podniesiemy wartości kontraktu — mówi Paweł
Łatacz.

Uważa jednak, że jeszcze w tym roku terminal 2 powinien służyć pasażerom.

— Mam nadzieję, że latem będzie można już wykorzystać część możliwości
terminalu 2 — mówi dyrektor naczelny PPL.

PPL prowadzi postępowanie mające wyłonić operatorów, którzy będą zarządzać
powierzchniami handlowymi i gastronomicznymi nowego terminalu.

— Postanowiliśmy zostawić sobie około jednej czwartej powierzchni do własnego
zarządzania. Będziemy tam promować przede wszystkim produkty kojarzące się z
Polską i regionem — wyjaśnia Paweł Łatacz.

Zmiany czekają też samo przedsiębiorstwo PPL, bo oddzieli się od niego
Agencja Ruchu Lotniczego, kontrolująca ruch lotniczy nad terytorium Polski.

— Prawdopodobnie tak się stanie. Środki przez nią wypracowane powinny
pozostawać w sektorze lotniskowym. Co do formy prawnej przyszłego podmiotu
zarządzającego ruchem lotniczym, istnieje co najmniej kilka możliwości
znanych w Europie: od pozostawienia tego organu jako agendy rządowej po formy
prawne określone w kodeksie spółek handlowych — uważa Paweł Łatacz.

Konsolidacja już niemodna
Jednocześnie upadła koncepcja konsolidacji kilku „pepeelowskich” spółek
handlingowych, czyli firm zapewniających obsługę naziemną w portach
lotniczych. Pierwotnie miały być one włączone do Warsaw Airport Services,
spółki w 100 proc. należącej do PPL. Według listopadowych zapowiedzi, fuzja
miała nastąpić w pierwszym kwartale tego roku i wzbudzała liczne
kontrowersje, bo w efekcie powstałby monopolista. Pomysł jest już
nieaktualny.

— Plany konsolidacji nie są przedmiotem naszych analiz — mówi Paweł Łatacz.

Także sytuacja na rynku dostawców paliw lotniczych na Okęciu powinna się
zmienić. Dziś paliwa dla samolotów dostarcza jedna firma. Przepisy unijne
wymagają konkurencji.

— Każda konkurencja pozytywnie wpływa na jakość i cenę usług. Dlatego zależy
nam na drugiej obok Petrolotu firmie, która będzie dostarczała paliwo dla
samolotów. Z przyczyn organizacyjnych jednak wydłuży się czas przeprowadzenia
konkursu, który wyłoni operatora. Właśnie uzgodniłem z prezesem Urzędu
Lotnictwa Cywilnego prolongatę terminu — mówi Paweł Łatacz.

PPL analizuje również dalszy rozwój działalności w branży hotelarskiej
poprzez spółkę zależną Port Hotel (zarządza hotelem Marriott Curtyard
nieopodal terminalu). Ujawniło się kilka inicjatyw wspólnych przedsięwzięć na
innych lotniskach.

— Na Okęciu na pewno stałym priorytetem jest skomunikowanie lotniska z
centrum miasta. Dopiero wtedy budowa innych hoteli na lotnisku będzie miała
sens — ocenia Paweł Łatacz.
23:29, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »