Strona Instytutu










Grafiki pochodzą ze strony airliners.net, strony oficjalnej: www.airport.szczytno.pl
środa, 11 października 2006
SKM z Olsztyna dojedzie do portu lotniczego?
Autor strony, Adam Fularz zaproponował koncepcje nowego układu SKM w Olsztynie, tak by olsztyńska kolej miejska dojeżdżała do portu lotniczego. Czas dojazdu wynosiłby 40- 50 minut. por. schemat:
16:11, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Co proponował Ryanair- przypomnijmy

 

Ryanair chce lądować w Olsztynie!

Lotnisko Szymany koło Olsztyna ma szansę stać się kolejnym portem samolotów irlandzkiej linii lotniczej. Ryanair stawia jednak swoje warunki od których uzależnia wkroczenie do Szyman.

Przede wszystkim należy wzmocnić pas startowy i wybudować większy terminal. Niedługo władze Ryanaira spotkają się z władzami województwa i być może wtedy poznamy szczegóły planów Irlandczyków.

 

Niedawno Szymany stały się sławne za sprawą niepotwierdzonych doniesień, że tam właśnie wylądował Boeing 737, z terrorystami Al Kaidy, przewożonymi przez CIA, na pokładzie.

 

Nie to jednak było powodem zainteresowania Ryanaira Szymanami.

 

Zastanawiamy się nad włączeniem portu do naszej sieci. Chodzi nie tylko o atrakcyjne tereny turystyczne. Pamiętajmy, że o ile otwarcie jakiegoś portu ożywia okolicę w promieniu 50 km, o tyle w przypadku Ryanair ten promień powiększa się do 100 km, czyli swym zasięgiem obejmie również Kaliningrad, bardzo dynamicznie rozwijający się region Rosji wypowiedział się dyrektora sprzedaży i marketingu na Europę Środkową w Ryanair Tomasz Kułakowski.

 

Źródło: Onet.pl, 2005-11-14

09:38, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Uruchomią port?

 

Rząd ogłosił, że spośród wszystkich regionów Warmia i Mazury dostaną najwięcej pieniędzy z Unii Europejskiej w przeliczeniu na mieszkańca. Urząd Marszałkowski mówi, jak chce wydać te pieniądze.

 

 

Z trzech programów, z których będą finansowane inwestycje w naszym województwie, dostaniemy aż 1,7 mld euro. Urząd Marszałkowski ogłosił jakie inwestycje będą priorytetowe. Zaskoczenia nie ma, bo urzędnicy uznali, że najważniejsze będą: turystyka, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, ochrona środowiska, rozwój przedsiębiorczości, rozbudowa infrastruktury transportowej. Na tę ostatnią dziedzinę pójdzie najwięcej pieniędzy - 331,95 mln euro.

 

Lidia Wójtowicz, dyrektor departamentu polityki regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim, przedstawiła w piątek na konferencji prasowej 12 kluczowych projektów, które urząd chce zrealizować z pieniędzy unijnych z jednego z tych programów: Regionalnego Programu Operacyjnego.

 

Lotnisko Szymany

 

Na ten cel samorząd wojewódzki chce wydać 50 mln euro. Na razie marszałek stara się przejąć lotnisko od Agencji Mienia Wojskowego. Gdyby to się udało, z tak dużą kwotą pieniędzy do roku 2010 port koło Szczytna zostałby przebudowany i uruchomiony.

(...)

fragment wg: GAZETA WYBORCZA 04-08-2006

09:30, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Porozumieli się co do własności portu?

Szansa dla Szyman.

 

Port lotniczy w Szymanach przestanie straszyć pustką. W środę Agencja Mienia Wojskowego i Urząd Marszałkowski w Olsztynie dogadały się w kwestii własności lotniska.

 

Od kilku lat lotnisko w Szymanach pod Szczytnem popadało w ruinę. Pracownicy byli zwalniani lub sami uciekali. Spółka PPL Mazury w Szymanach ledwie uniknęła plajty.

W środę w Olsztynie spotkali się Krzysztof Bucholski, zastępca prezesa Agencji Mienia Wojskowego i Janusz Cichoń, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego.

 

- Mamy plan udostępnienia lotniska. Nie chcę mówić o terminach, ale na pewno stanie się to w ciągu kilku miesięcy - wyjaśnił prezes Bucholski.

Agencja wyceni lotnisko z całą infrastrukturą, a więc będzie wiadomo, ile pieniędzy będzie musiał wyłożyć Urząd Marszałkowski na wieczyste użytkowanie. Maksymalnie może być to 15 procent wartości Szyman.

- I podpisujemy umowę, która nam nie zamyka drogi do przejęcia go na własność - mówi Janusz Cichoń.

Prezes Bucholski nie wykluczył, że zmieni się ustawa o AMW i dojdzie do komunalizacji powojskowego lotniska.

 

 

Zanim dojdzie do podpisania umowy, Agencja musi złożyć w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o przyznanie jej dwóch milionów złotych dotacji. Pieniądze pochodzą z budżetu samorządu województwa i przepadną, jeśli nie zostaną wykorzystane w tym roku. Przypomnijmy, że wniosek o pieniądze złożyły władze spółki Porty Lotnicze Mazury w Szymanach, ale urzędnicy z samorządu województwa tłumaczyli, że społecznych pieniędzy nie można przekazać instytucji, która nie jest właścicielem terenu. Prezes PPL Mazury w Szymanach dowiedział się od nas, że impas w rozmowach został przełamany.

- Nareszcie dobra informacja. Możemy ruszać w każdej chwili - prezes Jarosław Jurczenko aż podskoczył z radości. - Mam nadzieję, że Agencja uzgodni z nami, co będziemy za te pieniądze robić.

wg

GAZETA OLSZTYŃSKA 16-08-2006

09:29, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Kłótni o lotnisko ciąg dalszy

Zawirowania wokół lotniska ciąg dalszy. Dwa miliony zł, które przeznaczono na modernizację mogą bezpowrotnie przepaść. Pomoc deklarował też samorząd województwa. Miał dać 1 mln zł.

 

 

Szczycieńscy samorządowcy stanęli w obronie lotniska w Szymanach. Uraziła ich wypowiedź Janusza Cichonia, członka Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który poinformował w mediach, że szuka alternatywy dla portu lotniczego w Szymanach. Konkretnie poszło o Sudwę pod Olsztynkiem. Choć lista miejscowości, w których mógłby powstać największy port lotniczy w regionie stale rośnie: Szymany, Gryźliny, Dajtki, Giżycko - to tylko niektóre z nich. - To niepoważne - irytuje się Andrzej Kijewski, starosta szczycieński. - Pan Cichoń w ten sposób działa na szkodę swojej firmy. W tym wypadku samorządu województwa i spółki Porty Lotnicze Mazury Szczytno, której województwo jest udziałowcem. Pan Cichoń jest przecież członkiem zarządu. Wykorzystuje lotnisko na potrzeby autoreklamy - zarzuca Cichoniowi Kijewski.

 

Strata czasu

 

Zdaniem starosty, burmistrza i wójta gminy Szczytno, którzy podpisali się pod listem lokalizacja lotniska w Szymanach nie ma obecnie żadnej rozsądnej alternatywy. - A pojawiające się w ostatnim czasie kolejne propozycje lokalizacji takiego obiektu w różnych częściach naszego regionu są przede wszystkim zbyt kosztowne, powodują dodatkowe zamieszanie i niepotrzebną stratę czasu - argumentuje z kolei Sławomir Wojciechowski, wójt gminy Szczytno.

 

- Nie dziwi mnie, a nawet cieszy postawa samorządowców ze Szczytna - odpowiada Janusz Cichoń. - Lotnisko w Szymanach to bardzo ważna sprawa dla Szczytna. Zapewniam, że dla nas też. Niczego nie przekreślamy. Tylko że już ponad 3 lata próbujemy uporządkować stan prawny lotniska i przywrócić mu zdolność właściwego funkcjonowania. Gdy już wydaje się, że wszystko wychodzi na prostą znowu wszystko kończy się niepowodzeniem. Mamy ciągle pod górkę, nic więc w tym dziwnego, że szukamy alternatywy. Lotnisko jest potrzebne naszemu regionowi. Trudno sobie to wyobrazić bez Szczytna, ale gdzieś ono być musi.

 

Niejasne wsparcie

 

Spółkę PLM-S miało wesprzeć 2 mln zł w ramach kontraktu wojewódzkiego. Pieniądze zostały przekazane z rezerwy budżetowej państwa. Decyzja o ich uruchomienia zależy od samorządu województwa. Na razie nie zostały jednak uruchomione. Dlaczego? - To pytanie do zarządu województwa nie do mnie - odpowiada Jarosław Jurczenko, prezes spółki Porty Lotnicze Mazury Szczytno.

 

- Bo nie mając uporządkowanych spraw własnościowych nie możemy ugryźć tych pieniędzy - odpowiada Janusz Cichoń.

 

Początkowo pomoc w dofinansowaniu spółki deklarował też samorząd województwa. Miał przeznaczyć na to 1 mln zł. - I tych pieniędzy na razie nie ma - ubolewa Jarosław Jurczenko. - Czuję się osamotniony w walce o reaktywacje tego lotniska, które jest przyszłością tego regionu. Wsparcie ze strony udziałowca samorządu wojewódzkiego nie jest dla mnie do końca jasne.

 

Prezes Jurczeno cieszy się z inicjatywy szczycieńskich samorządowców. - Oczekiwałbym tego samego od pozostałych udziałowców - mówi. - m. in. miasta Olsztyn, Pasym, gmin Dźwierzuty, Stawigudy, Mrągowo, Kętrzyna, Świętajna, czy Związku Gmin Warmińsko- Mazurskich.

 

Prezes podkreśla, że naprawa pasa i zmiana kategorii lotniska w Szymanach jest możliwa w krótkim czasie. - Trzeba tylko chcieć, a nie kombinować - przekonuje. - Szukanie nowej lokalizacji, odpowiednie badania, budowa to strata ogromnej ilości czasu i dużych pieniędzy. Region znowu pójdzie krok do tyłu. Czy warto?

wg

NASZ MAZUR 2006-09-22

09:27, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
List do posła St. Gorczycy (PO)
Szanowny Panie,
Pan wybaczy, ale co Pan pisze? Jak Państwo nie chcą tego lotniska (zaręczam, że w zasadzie po niewielkich przeróbkach mogłoby obsługiwac tanie linie) to proszę oddać kosztujący 4 mln PLN system nawigacyjny ILS, ponieważ brakuje go w porcie w Zielonej Górze, a był kupiony z państwowych środków. Od lat jest niewykorzystany, więc przyda się gdzie indziej. Nota bene: gratuluję  pewności siebie i znajomości branży lotniczej. Jednym okiem potrafi Pan oicenić czy dany port lotniczy nadaje się do przyjmowania ruchu, czy tez nie, a kryterium wydaje się dla Pana być roślinność porastająca pas startowy. Wie Pan co, chciałbym tak. Jak na razie, ja poprzestaję na opinii przewoźników lotniczych, którzy byli zainteresowani korzystaniem z tego lotniska, i ocenili (pozytywnie) jego wyposażenie, choć narzekali na zbyt ciasny terminal. Niemniej, na tanie linie on się nadaje.
 
Pozdrawiam,
Adam Fularz, ekonomista transportu
  
 
Stanisław Gorczyca, poseł PO: Walczyliśmy o 2 mln zł, a wybudowanie prawdziwego lotniska regionalnego kosztuje 300 mln euro. Byliśmy jednak cały czas mamieni przez urząd marszałkowski, że lotnisko w tym miejscu może powstać. Ale kiedy pojechałem tam na miejsce, zobaczyłem zarośnięty pas startowy, to zrozumiałem, że to fikcja. Pewnie teraz stracimy wiarygodność i trudniej będzie nam wywalczyć pieniądze. Ktoś powinien o tym pomyśleć wcześniej i rzetelnie ocenić, czy może w Szymanach powstać lotnisko. Tego zabrakło. Teraz wiem, że w tym miejscu jest ono nierealne i trzeba szukać innego rozwiązania.
09:08, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Nie działa oficjalna strona portu

Nie działa strona portu:

http://www.airport.szczytno.pl/

09:07, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Miliony nam odlatują

wg gazeta.pl, Tomasz Kurs 2006-10-10

Przez to, że udziałowcy spółki Porty Lotnicze Szymany-Szczytno, urząd marszałkowski oraz właściciel terenu lotniska od wielu miesięcy nie mogą się dogadać, cudem będzie, jeśli regionowi nie przepadną 2 mln zł z budżetu państwa na rozwój Szyman.

Wczoraj w Szymanach odbyło się walne zgromadzenie udziałowców spółki Porty Lotnicze Szymany-Szczytno. Marszałek województwa Andrzej Ryński chciał zadłużoną spółkę postawić w stan upadłości - twierdzi, że spółka nie ma pieniędzy na pokrywanie długów.

 

Pozostali udziałowcy, m.in. Energopol i Polskie Porty Lotnicze, nie chcieli podjąć dyskusji na ten temat i punkt wypadł z porządku spotkania. - Wygląda na to, że zastosowano rozwiązanie siłowe i w tej chwili konsekwencje takiej decyzji analizują nasi prawnicy - mówi Janusz Cichoń z zarządu województwa.

 

Marszałek zapowiadał już wcześniej, że wystąpi z wnioskiem o upadłość, jeśli wspólnicy nie wpłacą na konto obiecywanych pieniędzy, które pomogłyby utrzymać płynność finansową spółki. Pieniądze do wczoraj nie wypłynęły.

 

Prezes spółki Jarosław Jurczenko przekonuje jednak, że wszystko idzie w dobrym kierunku: - Podpisaliśmy niedawno umowę z Agencją Mienia Wojskowego o udostępnieniu lotniska do końca miesiąca i porozumienie o pięcioletniej dzierżawie pasa. Regulujemy także wszystkie zobowiązania i nie ma mowy o utracie płynności.

 

Udziałowcy nadal deklarują, że dofinansują przedsięwzięcie. - Mamy nadzieję, że w tej sytuacji samorząd, tak jak obiecywał, przekaże milion złotych i umożliwi nam pozyskanie dwóch milionów rządowych pieniędzy - liczy Jurczenko.

 

Za te pieniądze spółka chce kupić urządzenia podnoszące bezpieczeństwo lotów i rozwinąć istniejące tu przejście graniczne.

 

Inwestycja wymaga jednak postępowań przetargowych i do 15 grudnia musi zostać rozliczona. Samo rozstrzygnięcie przetargu zajmuje 6 tygodni. - Z bardzo dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że dwa miliony przepadną i przyznam się, że jestem tym poruszona - mówi Bożena Wrzesz-Zwada z zarządu województwa. - Dziwię się, że Agencja Mienia Wojskowego nie ubiegała się o nie - dodaje.

 

- Nigdy nie zajmowaliśmy się pozyskiwaniem pieniędzy i nie znaleźliśmy nawet podstawy prawnej, by coś takiego robić - tłumaczy Krzysztof Bucholski, zastępca prezesa AMW ds. zagospodarowania mienia. - To byłoby zbyt duże ryzyko.

 

Teraz najważniejsze dla samorządu będą rozmowy z AMW, właścicielem pasa. - Chcielibyśmy kupić lotnisko. To lepsze rozwiązanie niż dopłacanie do spółki, zarządcę zawsze możemy sobie znaleźć - twierdzi Cichoń.

 

Na razie sprawa się odwleka i ciągle nie ma wyceny terenu, co byłoby podstawą do negocjacji z Agencją. Ma być do 16 października.

 

 

 

Dla "Gazety"

 

Mówią parlamentarzyści, którzy na 2006 rok wywalczyli 2 mln zł na lotnisko z rezerwy budżetowej

 

Jerzy Szmit, senator PiS: Sytuacja z Szymanami to przykład nieudolności. Przeraża, jak łatwo roztrwonić wysiłek. Jeśli nie wykorzystamy tych pieniędzy, będzie to miało katastrofalne skutki, bo zawsze, kiedy będziemy ubiegali się o dodatkowe środki budżetowe dla województwa, inni będą nam przypominali Szymany. Stracimy na tym dużo więcej niż te dwa miliony. Zabrakło władzom woli, bo chcąc mieć lotnisko, trzeba inwestować i dopłacać. Tak jak dziś dokładamy do remontów dróg i nikt się temu nie sprzeciwia.

 

not. tk

 

 

 

Stanisław Gorczyca, poseł PO: Walczyliśmy o 2 mln zł, a wybudowanie prawdziwego lotniska regionalnego kosztuje 300 mln euro. Byliśmy jednak cały czas mamieni przez urząd marszałkowski, że lotnisko w tym miejscu może powstać. Ale kiedy pojechałem tam na miejsce, zobaczyłem zarośnięty pas startowy, to zrozumiałem, że to fikcja. Pewnie teraz stracimy wiarygodność i trudniej będzie nam wywalczyć pieniądze. Ktoś powinien o tym pomyśleć wcześniej i rzetelnie ocenić, czy może w Szymanach powstać lotnisko. Tego zabrakło. Teraz wiem, że w tym miejscu jest ono nierealne i trzeba szukać innego rozwiązania.

 

08:55, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Pozbywają się niekompetentnego zarządcy

Miały lądować Boeingi, samoloty tanich przewoźników. Tak od lat politycy i urzędnicy karmili mieszkańców Warmii i Mazur wizją regionalnego portu lotniczego w Szymanach. Kłamali - pisze "Gazeta Olsztyńska".

Szymany miały być oknem na świat Warmii i Mazur. Teraz tylko najwięksi optymiści jeszcze wierzą, że lotnisko, jak feniks z popiołów, odrodzi się na gruzach. Dziś na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników zbierają się udziałowcy spółki Port Lotnicze Mazury - Szczytno, która zarządza portem lotniczym. Mają zdecydować, co dalej ze spółką. Jeśli w kasie spółki nie pojawią się pieniądze, tak jak to deklarowali wcześniej najwięksi udziałowcy spółki, to stawiamy wniosek o likwidację spółki - nieoczekiwanie oznajmił wczoraj Andrzej Bober, dyrektor departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego i delegat samorządu wojewódzkiego na walne zgromadzenie.

Spółka tonie w długach. Na dziś potrzebuje 2 miliony złotych na spłatę długów, a pieniędzy w kasie nie ma. Ma też ok. 3 miliony złotych starych długów, których spłata ugodą sądową z wierzycielami została zawieszona - wyjaśnia dyrektor Bober. Dlaczego samorząd nie zasili konta spółki milionem złotych, które kilka miesięcy temu Sejmik Województwa przeznaczył na rozwój lotniska w Szymanach?

To byłoby jedynie przedłużenie agonii, nie możemy trwonić publicznych pieniędzy, tym bardziej że wciąż nie jest uregulowana sprawa własności lotniska. Spółka nadal nie ma legitymacji do zarządzania lotniskiem - wyjaśnia marszałek Andrzej Ryński. Szymany tak, ale czas najwyższy zdecydować, czy nie kto inny powinien zająć się reaktywacją lotniska. 

wg PAP, wtorek, 10 października 2006

08:54, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 04 października 2006
Lotnisko w Szymanach ma pecha

"Gazeta Olsztyńska": Port lotniczy w Szymanach pod Szczytnem ma wyjątkowego pecha. Od kilku lat spółka zarządzająca lotniskiem balansuje na krawędzi plajty. Teraz okazuje się, że obiekt... oficjalnie nie istnieje!

 

Fizycznie lotnisko w Szymanach jest. Rzecz w tym, że jako teren wojskowy, nie było ujmowane na żadnych oficjalnych mapach. Z tego powodu znalazło się na chronionym prawem obszarze Natura 2000 jako tereny leśne i pola. I tak figuruje na mapach do których dotarła gazeta. A to oznacza jedno, że nic nie można na nim oficjalnie robić bez naruszania przepisów.

 

Celem programu Natura 2000 jest ochrona unikatowych obszarów przyrody i krajobrazu. Takie właśnie tereny są wokół Szczytna. Również lotnisko w Szymanach. Dlatego na mapie powojskowe lotnisko nie zostało ujęte, bo jeszcze niedawno wszystko co wojskowe było tajne. - "To taka biała plama na mapie. Coś co jest ale tego nie ma" - wyjaśnia Sławomir Wojciechowski, wójt gminy Szczytno.

 

Biała plama na mapie jest czarną chmurą nad lotniskiem. Zgodnie z przepisami na terenach chronionych nie można robić nic, co naruszałoby przyrodę. Dotyczy to także Szyman, które wymagają natychmiastowych inwestycji.

 

wg Gazeta Olsztyńska, 2006-08-30

12:35, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Niekompetentny zarządca lotniska stawia na budowę konstrukcji stalowych, bo na lotnisko nie mają kapitału

Od kilku dni lotnisko w Szymanach ma nowego prezesa. Został nim Jarosław Jurczenko.

 

Przed nowym prezesem duże wyzwania. Spółka Port Lotniczy Szczytno-Mazury ma ogromne długi a na lotnisku nic nie ląduje, nic nie startuje. Dawniej odbywały się przynajmniej loty czarterowe. Na zmiane tej sytuacji prezes Jureczko ma już pomysły. Zacznie od zakończenia toczącego się sporu z Agencją Mienia Wojskowego i podpisania umowy dzierżawy lotniska. Ma też koncepcję na pokrycie długów spółki.

 

- Chcemy rozszerzyć działalność spółki o produkcję konstrukcji stalowych i zwiększyć zakres usług, które świadczymy w swojej stacji diagnostycznej i serwisie samochodowym. To spowoduje podniesienie wydatków, ale tylko na początku. Liczę, że udziałowcy przyjmą tę propozycję ze zrozumieniem.

 

Sam dodaje, że wszystkim zależy na szybkim rozruchu lotniska ale to nie nastapi z dnia na dzień. Na lotnisku należy wykonać dużo prac z dostosowaniem go do standardów bezpiecznego portu lotniczego a najpierw uzyskanie zezwoleń i certyfikatów. Bez tego nie ma mowy o rozpoczęciu negocjacji z przewoźnikami.

 

Jarosław Jureczko jest dobrej myśli - Lotnisko będzie działało. Gdybym nie był tego pewny, nie zdecydowałbym się na powrót do spółki dodał prezes.

 

2006-07-27 na podstawie pasażer.com

12:32, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Proces w sprawie lotniska w Szymanach

Proces cywilny o zwrot nieruchomości, na której znajduje się lotnisko w Szymanach (Warmińsko-Mazurskie) rozpoczął się w poniedziałek w Sądzie Rejonowym w Szczytnie. Z wnioskiem o to wystąpiła do sądu Agencja Mienia Wojskowego (AMW), domagająca się oddania terenu przez zarządzającą nim obecnie spółkę Mazury-Szczytno - czytamy w "Pulsie Biznesu".

 

Z informacji przekazanych PAP przez rzecznika AMW Sławomira Sieradzkiego wynika, że oprócz opuszczenia lotniska przez spółkę, agencja domaga się też uregulowania 91 tys. zł należności wobec niej za okres przynajmniej od 1 stycznia 2004, odkąd, według AMW, spółka Mazury-Szczytno użytkuje teren bez jakiejkolwiek umowy. Agencja zażądała również rozliczenia się z jednostką wojskową z podatku od nieruchomości, którego, jak podkreślił Sieradzki, spółka nie płaciła - informuje "Puls Biznesu".

 

Władze regionu oraz parlamentarzyści z tego terenu podejmują od kilku lat działania, by lotnisko w Szymanach stało się sztandarowym lotniskiem Warmii i Mazur. Miałoby ono obsługiwać ruch pasażerski z Europy Zachodniej.

 

 

Puls Biznesu 2006-05-30

12:28, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »