Strona Instytutu










Grafiki pochodzą ze strony airliners.net, strony oficjalnej: www.airport.szczytno.pl
poniedziałek, 06 lutego 2006
Szymany może odżyją
za Pulsem Biznesu, 6.02.2006

Wydzielić lotnisko w Jasionce, postawić na nogi Szymany i rozwieść się z
Agencją Ruchu Lotniczego — oto pomysły nowego szefa PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) czeka na zmiany. Ostateczny
pomysł na działanie i strukturę firmy, która zarządza Okęciem, Agencją Ruchu
Lotniczego i posiada udziały w większości portów regionalnych, ma być
kompletny w ciągu kilku miesięcy.

— Model przekształceń PPL zależeć będzie od koncepcji polityki państwa, a ta
nie jest jeszcze gotowa. Myślę, że jej szczegóły poznamy w tym roku — mówi
Paweł Łatacz, od 1 stycznia naczelny dyrektor PPL i jednocześnie dyrektor
Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

Wcześniej mówiło się o zmianie formuły prawnej na spółkę skarbu państwa,
ewentualnie — o wyjęciu różnych składników majątkowych i pozostawieniu reszty
w przedsiębiorstwie państwowym. Prywatyzacja zaś była pieśnią bardzo odległej
przyszłości.

Odwrót z regionów
Tymczasem na rozwiązanie czeka sporo podstawowych problemów, dotyczących
dalszego rozwoju polskiego rynku lotniczego, w tym sytuacji lotnisk
regionalnych.

— W założeniu dążymy do ich usamodzielnienia, choć nie wiadomo jeszcze, w
jaki sposób. Najprostszym rozwiązaniem byłoby zmniejszanie naszego
zaangażowania w portach regionalnych poprzez podnoszenie kapitału w spółkach
zarządzających przez pozostałych udziałowców samorządowych — wyjaśnia Paweł
Łatacz.

Jednym ze sposobów mogłoby być, zdaniem dyrektora PPL, wnoszenie aportem
gruntów przejmowanych przez marszałków województw od wojska.

Skoro tak, to jest oczywiste, że PPL zmieni politykę inwestowania w te porty.
Tymczasem lotniska pilnie potrzebują rozbudowy i na razie PPL, często jako
udziałowiec większościowy, ma w tej sprawie decydujący głos. Tak jest np. w
Krakowie-Balicach, które osiągnęło kres możliwości obsługi pasażerów i musi
szukać pieniędzy na powiększenie przepustowości. Przypomnijmy, że
dofinansowanie inwestycji na podkrakowskim lotnisku oferował irlandzki
Ryanair. Szef PPL, który zasiada zresztą w radzie nadzorczej portu w
Balicach, twierdzi, że o pomyśle nie słyszał.

— Jestem przekonany, że Balice są w stanie samodzielnie udźwignąć ciężar
inwestycji — mówi dyrektor PPL.

Dodaje, że dofinansowanie przez przewoźników jest możliwe tylko wtedy, gdy
nie będzie wiązało się z żadnymi zobowiązaniami, które mogłyby ograniczyć
dostęp do portu dla innych linii.

PPL chce też ostatecznie wydzielić lotnisko Rzeszów-Jasionka, które obecnie
jest częścią przedsiębiorstwa.

— Port powinien stać się odrębną spółką jeszcze w tym roku. To ważne, bo
otworzy możliwości zdobywania finansowania, których teraz, jako część
przedsiębiorstwa państwowego, nie ma. Z drugiej strony, ewentualne tworzenie
spółki z większościowym udziałem PPL niewiele zmieniłoby w kwestii
zarządzania — mówi Paweł Łatacz.

Nieco inaczej wygląda sprawa lotniska w Szymanach k. Szczytna.

— To lotnisko powinno nastawić się na przeloty turystyczne, a nie rejsowe.
Jego powodzenie zależy od zaangażowania się samorządu w organizację i rozwój
turystyki. PPL posiada w spółce 32,5 proc. i być może potrzebne będzie inne
podejście niż do pozostałych lotnisk. Jeśli zainteresowani partnerzy
samorządowi są w stanie przedstawić realny program budowy rynku połączeń
lotniczych, to najpierw skupimy się na postawieniu portu na nogi, a potem
dopiero na zbyciu udziałów — zapowiada szef PPL.

Na własne potrzeby
Zmiany czekają też warszawskie Okęcie. Drugi terminal lotniska miał być
gotowy wiosną tego roku. Wiadomo jednak, że nie będzie. PPL przygotowuje się
do zmian w terminarzu.

— Pracujemy nad aneksem do umowy z konsorcjum Ferrovial-Budimex. Zostaną w
nim ustalone nowe terminy oddawania poszczególnych prac w Terminalu 2.
Jednocześnie zapewniam, że nie podniesiemy wartości kontraktu — mówi Paweł
Łatacz.

Uważa jednak, że jeszcze w tym roku terminal 2 powinien służyć pasażerom.

— Mam nadzieję, że latem będzie można już wykorzystać część możliwości
terminalu 2 — mówi dyrektor naczelny PPL.

PPL prowadzi postępowanie mające wyłonić operatorów, którzy będą zarządzać
powierzchniami handlowymi i gastronomicznymi nowego terminalu.

— Postanowiliśmy zostawić sobie około jednej czwartej powierzchni do własnego
zarządzania. Będziemy tam promować przede wszystkim produkty kojarzące się z
Polską i regionem — wyjaśnia Paweł Łatacz.

Zmiany czekają też samo przedsiębiorstwo PPL, bo oddzieli się od niego
Agencja Ruchu Lotniczego, kontrolująca ruch lotniczy nad terytorium Polski.

— Prawdopodobnie tak się stanie. Środki przez nią wypracowane powinny
pozostawać w sektorze lotniskowym. Co do formy prawnej przyszłego podmiotu
zarządzającego ruchem lotniczym, istnieje co najmniej kilka możliwości
znanych w Europie: od pozostawienia tego organu jako agendy rządowej po formy
prawne określone w kodeksie spółek handlowych — uważa Paweł Łatacz.

Konsolidacja już niemodna
Jednocześnie upadła koncepcja konsolidacji kilku „pepeelowskich” spółek
handlingowych, czyli firm zapewniających obsługę naziemną w portach
lotniczych. Pierwotnie miały być one włączone do Warsaw Airport Services,
spółki w 100 proc. należącej do PPL. Według listopadowych zapowiedzi, fuzja
miała nastąpić w pierwszym kwartale tego roku i wzbudzała liczne
kontrowersje, bo w efekcie powstałby monopolista. Pomysł jest już
nieaktualny.

— Plany konsolidacji nie są przedmiotem naszych analiz — mówi Paweł Łatacz.

Także sytuacja na rynku dostawców paliw lotniczych na Okęciu powinna się
zmienić. Dziś paliwa dla samolotów dostarcza jedna firma. Przepisy unijne
wymagają konkurencji.

— Każda konkurencja pozytywnie wpływa na jakość i cenę usług. Dlatego zależy
nam na drugiej obok Petrolotu firmie, która będzie dostarczała paliwo dla
samolotów. Z przyczyn organizacyjnych jednak wydłuży się czas przeprowadzenia
konkursu, który wyłoni operatora. Właśnie uzgodniłem z prezesem Urzędu
Lotnictwa Cywilnego prolongatę terminu — mówi Paweł Łatacz.

PPL analizuje również dalszy rozwój działalności w branży hotelarskiej
poprzez spółkę zależną Port Hotel (zarządza hotelem Marriott Curtyard
nieopodal terminalu). Ujawniło się kilka inicjatyw wspólnych przedsięwzięć na
innych lotniskach.

— Na Okęciu na pewno stałym priorytetem jest skomunikowanie lotniska z
centrum miasta. Dopiero wtedy budowa innych hoteli na lotnisku będzie miała
sens — ocenia Paweł Łatacz.
23:29, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 27 stycznia 2006
Amerykański dyplomata krytycznie o naszej komunikacji .

Ambasador Stanów Zjednoczonych Victor Ashe wytknął nam fatalną infrastrukturę komunikacyjną, głównie lotniczą. Władze obiecują, że w najbliższych latach wszystko się zmieni, głównie dzięki Unii Europejskiej.

Biznesmeni i turyści coraz częściej korzystają z samolotów. Obecnie jest to najszybszy środek komunikacji. Co oferuje im nasz region? Trawiaste łąki, z których mogą korzystać małe samoloty i Szymany (jedyny betonowy pas startowy), gdzie prawie od roku nie wylądował żaden większy samolot. Komunikacyjna czarna dziura.

Tego nie mamy!

Od lat niewiele dzieje się w tej sprawie. Są plany budowy i rozbudowy lotnisk (Giżycko, Ostróda, Gryźliny, Olsztyn) ale na tym koniec. Z problemem zetknął się ostatnio nowo powołany ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Victor Ashe, który podróżuje po wszystkich regionach Polski. Wczoraj był na Warmii i Mazurach. Poza piękną przyrodą i gościnnymi ludźmi amerykański dyplomata zauważył ogromne braki komunikacyjne regionu. - Musicie poprawić stan waszych dróg, przydałoby się więcej szybszych połączeń kolejowych z Warszawą i małe lotniska komercyjne - wyliczał ambasador nie tylko w rozmowie z "Gazetą Olsztyńską" ale również z władzami regionu.

W USA w każdym niemal mieście jest porządne lotnisko z betonowym pasem startowym. Były one budowane przy współudziale pieniędzy publicznych i prywatnych.

W Polsce niestety z prywatnymi inwestycjami lotniskowymi jest gorzej. Niewielu stać wielomilionowe koszty budowy pasów i infrastruktury. Najlepiej przekonał się o tym Stanisław Tołwiński, który planował inwestycje w podkętrzyńskim Wilamowie. Ale plany - przynajmniej na razie - musiał zarzucić.

To będziemy mieć?

Szanse dają fundusze z budżetu Unii Europejskiej. Jeszcze w tym roku 400 tys. euro pójdzie na wyrównanie trawiastej płyty lotniska w olsztyńskich Dajtkach. Później ma być budowany tam 850-metrowy asfaltowy pas startowy. - Dzięki temu mogłyby lądować małe samoloty odrzutowe, którymi latają biznesmeni - mówi Aleksander Jarmołkowicz, prezes Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego.

W planach jest wydłużenie pasa do 1200-1400 metrów (koszt 5-6 mln zł). Ma się tym zająć nowy dyrektor AWM, który zastąpi odchodzącego Jana Pastorczyka. Na razie wiadomo tylko tyle, że nowy szef będzie w spódnicy i - jak mówi prezes Jarmołkowicz - jest osobą wykształconą w USA w zarządzaniu lotniskami.

Głównym lotniskiem regionalnym mają pozostać nadal balansujące na krawędzi bankructwa Szymany pod Szczytnem. - To jest nasz priorytet, ale najpierw muszą zostać wyprostowane kwestie własnościowe - podkreśla marszałek województwa Andrzej Ryński i obiecuje, że jak tylko lotnisko zacznie działać, miedzy Szymanami a Olsztynem zacznie kursować tramwaj szynowy.

Negocjacje trwają. - Najdalej pod koniec lata wznowimy ruch samolotów - obiecuje Grzegorz Tumelis, który zajmuje się teraz przygotowaniem dokumentów potrzebnych do zdobycia wszystkich potrzebnych certyfikatów i zezwoleń.

Cezary Stankiewicz, 27.04.2005

www.gazetaolsztynska.pl

 

18:14, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Komentarze (1) »
Lotnisko regionalne- TVP o porcie dla Olsztyna

Nawet zła sława, to jednak sława. Zapomniane lotnisko w Szymanach trafiło na pierwsze strony gazety i do gółwnych wydań programów informacyjnych. Dodatkowo lobbing na recz rozwoju lotniska koło Szyman rozpoczęlii parlamentarzyści z Warmii i Mazur, którzy pracują w odpowiednich sejmowych i senackich komisjach. Twierdzą, że przemiana Szyman w regionalne lotnisko międzynarodowe może być prosta i stosunkowo niedroga.

Jeśli to prawda, że nie ważne jak, ważne żeby pisali... - to lotnisko w Szymanach dzięki spekulacjom mediów ma szansę wiele zyskać. Może niefortunna, ale to dla lotniska reklama... Przynajmniej powszechnie wiadomo, że na Warmii i Mazurach samoloty, nawet te duże mają gdzie lądować.

Rządowej kolacji nie ma, ale na lokalnym podwórku PiS i Platforma Obywatelska wspólnie walczą o przestworza nad regionem.

Sprawę ułatwia wpisanie Szyman do rejestru lotnisk cywilnych, a w styczniu parlametrarzyści chcą doprowadzić do spotkania udziałowców spółki, do której należy lotnisko.

A raczej czy mają na to pieniądze. Część nietrudno zdobyć z kasy Unii Europejskiej, która taki rodzaj infrastruktury uważa za priorytet. Pierwszy etap przebudowy Szyman kosztowałby ponad pięć milionów złotych. Pierwsze stałe połączenia miałyby być uruchomione już za kilkanaście miesięcy. Koszt całej inwestycji to sto milionów złotych.

mk, wg TVP 3, grudzień 2005
13:24, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 26 stycznia 2006
W Polsce boom lotniczy wg danych ULC, a Olsztyn zarasta trawą

W 2005 r. polskie lotniska obsłużyły ponad 11,5 mln pasażerów, czyli o prawie 31 proc. więcej niż w 2004 roku. Średni wzrost przewozów pasażerskich w Europie wyniósł w podobnym okresie ok. 6,3 proc.

Z analizy statystyki przewozów za ubiegły rok wynika, że największy przyrost liczby przewiezionych pasażerów zanotował port lotniczy w Warszawie (prawie milion więcej pasażerów), Krakowie (761 tys. więcej), który wyprzedził Katowice (504 tys.) i Gdańsk (214 tys.).

Największą dynamikę wzrostu odnotowała Łódź (190 proc.), kolejne miejsca zajmują Kraków (94,7 proc.), Katowice (86,8 proc.) oraz Bydgoszcz (52,5 proc.).

(..)

wg ULC, styczeń 2006

18:08, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Wg danych ULC port olsztyński jest najgorszy w Polsce

Źródło: Opracowanie ULC na podstawie informacji uzyskanych z portów lotniczych. 26 Styczeń 2006

Nazwa Portu
2004 r.
2005 r. zmiana
1. Warszawa - Okęcie
 
  
Liczba pasażerów
6 085 111
7 071 66716,21%
Liczba operacji pax
108 255
120 27111,10%
2. Kraków - Balice
 
  
Liczba pasażerów
803 161
1 564 33894,77%
Liczba operacji pax
14 322
21 95153,27%
3. Katowice - Pyrzowice
 
  
Liczba pasażerów
579 893
1 083 51786,85%
Liczba operacji pax
9 089
11 31624,50%
4. Wrocław - Strachowice
 
  
Liczba pasażerów
355 431
454 04727,75%
Liczba operacji *
18 509
20 55611,06%
5. Poznań - Ławica
 
  
Liczba pasażerów
351 036
399 25513,74%
Liczba operacji pax
9 202
8 983-2,38%
6. Łódź - Lublinek
 
  
Liczba pasażerów
6 226
18 063190,12%
Liczba operacji pax
1 633
1 456-10,84%
7. Gdańsk - Rębiechowo
 
  
Liczba pasażerów
463 840
677 94646,16%
Liczba operacji pax
10 394
12 65821,78%
8. Szczecin - Goleniów
 
  
Liczba pasażerów
90 811
101 80112,10%
Liczba operacji pax
3 139
3 002-4,36%
9. Bydgoszcz - Szwederowo
 
  
Liczba pasażerów
25 354
38 68252,57%
Liczba operacji pax
2 359
1 359-42,39%
10. Rzeszów - Jasionka
 
  
Liczba pasażerów
70 100
91 49930,53%
Liczba operacji pax
2 019
2 0913,57%
11. Zielona Góra - Babimost
 
  
Liczba pasażerów
3 949
427-89,19%
Liczba operacji pax
400
163-59,25%
12. Szczytno - Mazury
 
  
Liczba pasażerów
0,00
0,00-
Liczba operacji pax
0,00
0,00-
Suma
 
  
Liczba pasażerów
8 834 612
11 501 79830,19%
Liczba operacji pax
179 321
204 06013,80%

18:06, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 25 stycznia 2006
Agencja Mienia Wojskowego na przeszkodzie uruchomienia portu. Bez biznesplanu nie polecą

Gazeta Wyborcza, 23.I.2006

Samorząd województwa zachęca Agencję Mienia Wojskowego do wejścia w spółkę Porty Lotnicze Mazury-Szczytno. Bez tego lotnisko nie może funkcjonować, bo armia jest właścicielem pasa startowego. - Najpierw musi powstać biznesplan - odpowiada jednak wojsko.

Spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno (sejmik posiada w niej 23 procent udziałów, udziałowcami są też Polskie Porty Lotnicze i Energopol) płaci 250 tys. zł rocznie Ministerstwu Obrony Narodowej za dzierżawę pasa startowego.

Marszałek Andrzej Ryński chce zwiększyć udziały samorządu w spółce i zainwestować w lotnisko. Pieniądze pochodziłyby z budżetu województwa i funduszy unijnych. Za te środki można by wzmocnić i wydłużyć o 200 metrów 2-kilometrowy pas i kupić nowe urządzenie naprowadzające. Wtedy Szymany mogłyby przyjmować praktycznie wszystkie typy samolotów, nawet te największe. Szymany pełniłyby rolę regionalnego portu lotniczego, a z czasem mógłby być także portem krajowym i międzynarodowym - Teraz mogą tam lądować co najwyżej samoloty CIA - śmieje się marszałek.

Warunkiem jest jednak przejęcie przez spółkę pasa startowego. MON przekazuje go teraz Agencji Mienia Wojskowego. Ryński namawiał Macieja Marię Olex-Szczytowskiego, nowego szefa Agencji, by AMW przystąpiła do spółki zarządzającej lotniskiem. - Niestety, bez efektu. Usłyszeliśmy, że Agencja woli dalej pobierać opłatę za dzierżawę - opowiada Ryński.

Aleksander Szczygło, wiceminister obrony narodowej, powiedział nam, że czeka na biznesplan mówiący o konkretnych podmiotach, które uczestniczyłyby w tej spółce, i sumach, które są gotowe zaangażować. - Do tej pory taki nie powstał, a bez niego nie ma o czym rozmawiać - mówi Szczygło. - Jeśli takie opracowanie powstanie, to wtedy odniosę się do całej sprawy i można liczyć na bardzo szybkie rozstrzygnięcia - zapowiada.

Marszałek Ryński zapewnia, że taki biznesplan może powstać już za kilka tygodni po rozmowach z Polskimi Portami Lotniczymi. - Chcę, żeby PPL zgodził się na zamianę wierzytelności wobec Szyman na udziały w Portach Lotniczych Mazury-Szczytno - mówi marszałek. - Teraz ruch należy wg mnie do MON-u, bo bez przejęcia przez nas lub długotrwałej dzierżawy pasa nie będą tu mogły popłynąć ani pieniądze unijne, ani te z kasy województwa. Z chwilą przejęcia natychmiast skierujemy tu pieniądze - zapewnia.

13:04, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 stycznia 2006
Szymany do cywila?

02 stycznia 2006

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego chce uregulować status prawny lotniska w Szymanach koło Szczytna. I to jak najszybciej. Tylko wtedy możliwe będą tam inwestycje.

Radni uważają, że niezbędne jest przede wszystkim przejęcie na własność lotniska przez Agencję Mienia Wojskowego lub przez samorząd województwa, zgodnie ze złożonym wnioskiem do ministra skarbu. Zdaniem radnych, umożliwi to inwestowanie w infrastrukturę, pozwalając na sprawne funkcjonowanie lotniska z zaangażowaniem środków własnych oraz funduszy unijnych.

Umowę na wieloletnią dzierżawę lotniska w styczniu ma podpisać z Agencją spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno. Lotnisko w Szymanach na początku grudnia zostało wpisane do rejestru lotnisk cywilnych. By zaczęło przyjmować pasazerów z kraju i zagranicy trzeba wyremontować infrastrukturę - m.in. odnowić betonowy pas startowy, przeprowadzić przegląd urządzeń służących do odpraw bagaży i pasażerów oraz przegląd sprzętu ratowniczo-gaśniczego.

wg tanielatanie.net, 2005.12.30

Fot. Wnętrze terminalu portu

 

 

 

15:08, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Mazury: co dalej z regionalnym portem lotniczym?

15 grudnia 2005

 

Parlamentarzyści wzięli się za regionalny port lotniczy. Zapowiadają, że jeśli nie uda się reaktywować tego w Szymanach, to będą popierali każdego, kto będzie chciał zbudować lotnisko gdzie indziej. - Po prostu musimy je mieć - mówi senator Jerzy Szmit. - Od dawna słyszymy o konieczności inwestycji w Szymanach i o tym, jak wszyscy o to zabiegają. I na tym się kończy - mówi Lidia Staroń, posłanka PO. - Dlatego jako posłowie i senatorowie powinniśmy się zjednoczyć i doprowadzić do tego, by w regionie turystycznym było lotnisko z prawdziwego zdarzenia.

Kłopot w tym, że spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno zarządzająca lotniskiem w Szymanach jest w fatalnej kondycji finansowej - toczy się wobec niej postępowanie układowe z wierzycielami. Port nie uzyskał w tym roku pozwolenia na prowadzenie operacji lotniczych, a władzom województwa nie udało się przejąć gruntu pod lotniskiem od Ministerstwa Obrony Narodowej.

- Wojsko przekazało tę nieruchomość Agencji Mienia Wojskowego - tłumaczy Janusz Cichoń z zarządu województwa. - Spółka, która będzie chciała prowadzić usługi lotniskowe, będzie musiała podpisać umowę dzierżawy z agencją. Może to być trudnością przy poszukiwaniu inwestorów, ponieważ trudno zachęcić kogoś do inwestowania na nie swoim terenie.

Dlatego parlamentarzyści chcą zorganizować spotkanie z udziałowcami spółki. - Chcemy, żeby zadeklarowali, co dalej? - mówi Lidia Staroń. - Czy może chcą się pozbyć swoich udziałów, czy są zainteresowani dalszym rozwojem. Spółka najpierw musi zacząć spłacać swoje długi. Potrzebne jest jej dokapitalizowanie. - A kto zainwestuje w spółkę, która przynosi straty? - pyta Janusz Cichoń.

Co będzie, jeśli nie uda się reaktywować lotniska w Szymanach? Parlamentarzyści nie załamują rąk. - Szymany to nie jedyne rozwiązanie - mówi Jerzy Szmit, senator PiS. - Jeśli pojawi się inwestor, który będzie chciał stworzyć regionalny port gdzie indziej, to będziemy go popierali. Po prostu musimy go mieć. Przyciągniemy w ten sposób nie tylko turystów, ale i inwestorów. Politycy szacują, że lotami do naszego regionu zainteresowanych mogłoby być do 200 tys. osób rocznie.

wg Gazeta Wyborcza, 14.XII.2005

 

 

 

 

 

Fot. Budynek terminalu portu

15:06, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Samorząd warmińsko-mazurski chce szybkiego uregulowania statusu lotniska w Szymanach

Polska Agencja Prasowa, 30.XII.2005

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego uważa, że należy pilnie uregulować status prawny lotniska w Szymanach koło Szczytna, aby możliwe było inwestowanie w jego infrastrukturę.

W stanowisku przyjętym w czwartek przez sejmik warmińsko-mazurski radni napisali, że niezbędne jest przede wszystkim przejęcie na własność lotniska przez Agencję Mienia Wojskowego lub przez samorząd województwa, zgodnie ze złożonym wnioskiem do ministra skarbu. Zdaniem radnych, umożliwi to inwestowanie w infrastrukturę, pozwalając na sprawne funkcjonowanie lotniska z zaangażowaniem środków własnych oraz funduszy unijnych.

Tomasz Maria Starowieyski, prezes spółki Porty Lotnicze Mazury-Szczytno, zarządzającej lotniskiem w Szymanach, poinformował w czwartek PAP, że lotnisko należy do Skarbu Państwa. W imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej lotniskiem zarządza Agencja Mienia Wojskowego.

Umowę na wieloletnią dzierżawę lotniska w styczniu ma podpisać z Agencją spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno. Według Starowieyskiego, trwają negocjacje na temat opłaty za dzierżawę.

Starowieyski podkreślił, że potrzeba kwoty 1,5 mln zł, aby dotychczasowe wojskowe lotnisko w Szymanach, które na początku grudnia wpisane zostało do rejestru lotnisk cywilnych, mogło zacząć działać jako lotnisko regionalne, przyjmujące pasażerów z kraju i zagranicy. Powiedział, że należy wyremontować infrastrukturę - m.in. odnowić betonowy pas startowy, przeprowadzić przegląd urządzeń służących do odpraw bagaży i pasażerów oraz przegląd sprzętu ratowniczo-gaśniczego.

Spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno sp. z o.o., która powstała w 1996 r., ma 29 udziałowców. Najwięksi z nich to Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Porty Lotnicze PPL (ma 32 proc. udziałów), samorząd województwa warmińsko-mazurskiego (23 proc.), firma Energopol Trade (21 proc.) i miasto Szczytno (15 proc.). Pozostali to drobni inwestorzy i osoby fizyczne.

O lotnisku w Szymanach stało się głośno po ujawnieniu przez media, że lądowały tam samoloty, których dysponentami była amerykańska CIA.

 

 

 

 

 

 

 

 

14:59, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Półtora miliona PLN na ożywienie lotniska

13.12.2005 16:27 - (PAP)
 

Kwoty 1,5 mln zł potrzeba, aby dotychczasowe wojskowe lotnisko w Szymanach koło Szczytna (Warmińsko-mazurskie), które niedawno wpisane zostało do rejestru lotnisk cywilnych, mogło zacząć działać jako lotnisko regionalne przyjmujące pasażerów z kraju i z zagranicy.

Poinformował o tym PAP we wtorek Tomasz Maria Starowieyski, prezes spółki Porty Lotnicze Mazury-Szczytno, zarządzającej lotniskiem w Szymanach.

Na początku grudnia Szymany, które są położone 60 km od stolicy regionu Warmii i Mazur, Olsztyna, uzyskały certyfikat lotniska cywilnego. Lotnisko nie obsługuje obecnie regularnych połączeń, zdarzają się natomiast tzw. loty przygodne.

Według Starowieyskiego, aby lotnisko mogło przyjmować regularne samoloty, należy odremontować jego infrastrukturę m.in. odnowić betonowy pas startowy, przeprowadzić przegląd urządzeń służących do odpraw bagażu i pasażerów oraz przegląd sprzętu ratowniczo- gaśniczego, konieczna jest także wymiana czujników w stacji meteo, trzeba też zwiększyć liczbę pracowników z 16 do 22.

O lotnisku w Szymanach koło Szczytno jest ostatnio głośno z powodu podejrzeń o lądowaniu na nim samolotów CIA. Organizacja Human Rights Watch podejrzewa także, że w pobliżu mogło znajdować się tajne więzienie CIA dla terrorystów z al-Kaidy. Władze polskie zaprzeczają istnieniu tajnych więzień, choć prezydent Aleksander Kwaśniewski przyznał ostatnio, że wiedział o kilku tajnych lotach CIA.

Starowieyski powiedział, że na rozgłosie Szymany mogą tylko zyskać i przyciągnąć tanie linie lotnicze. "O Szymanach głośno jest na całym świecie; nigdy nie było by nas stać na taką reklamę"- powiedział.

Podkreślił, że od czasu pojawienia się pierwszych informacji w prasie o Szymanach zjawiło się u niego ponad 100 dziennikarzy z Polski i z zagranicy.

Według zarządu Portów Lotniczych Mazury-Szczytno, spółka, która od lat przeżywała poważne problemy finansowe, teraz zaczyna wychodzić na prostą. Dwuletnie postępowanie upadłościowe zakończyło się w sierpniu 2005 roku podpisaniem układu z wierzycielami. Zadłużenie spółki wynosiło 3,1 mln zł. Według porozumienia zadłużenie zostało zredukowane o 40 proc. zaś pozostała część długu zostanie spłacona w ciągu trzech lat.

Największym wierzycielem spółki, na kwotę 1 mln zł, jest jej udziałowiec - przedsiębiorstwo państwowe Polskie Porty Lotnicze (PPL), który za zadłużenie spółki ma przejąć kolejne udziały w spółce.

Spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno sp. z o.o., która powstała w 1996 roku, by zarządzać lotniskiem w Szymanach, ma 29 udziałowców. Najwięksi z nich to: PPL (32 proc.), samorząd województwa warmińsko-mazurskiego (23 proc.), firma Energopol Trade (21 proc.) i miasto Szczytno (15 proc. ). Pozostali, to drobni inwestorzy i osoby fizyczne.

Działalność lotniskowa jest prowadzona na bazie lotniska wojskowego w Szymanach, które zostało udostępnione dla potrzeb krajowego i międzynarodowego lotnictwa cywilnego. Grunt, na którym ulokowane jest lotnisko, jest własnością Skarbu Państwa, zarządza nim Ministerstwo Obrony Narodowej, a obecnie znajduje się w użyczeniu Agencji Mienia Wojskowego.

14:50, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Szymany korzystają z rozgłosu

Jak informuje Rzeczpospolita, półtora miliona złotych potrzeba, aby wojskowe lotnisko w Szymanach koło Szczytna mogło zacząć działać jako cywilne lotnisko regionalne. Tomasz Maria Starowieyski, prezes spółki Porty Lotnicze Mazury-Szczytno (PLMS) zarządzającej lotniskiem w Szymanach, powiedział, że aby lotnisko mogło przyjmować regularnie samoloty, należy m.in. odnowić betonowy pas startowy oraz zwiększyć liczbę pracowników z 16 do 22.

O lotnisku w Szymanach koło Szczytna jest ostatnio głośno z powodu podejrzeń dotyczących lądowania na nim samolotów CIA. Starowieyski powiedział, że na rozgłosie Szymany mogą tylko zyskać i przyciągnąć tanie linie lotnicze. - Nigdy nie byłoby nas stać na taką reklamę - powiedział prezes. Spółka PLMS ma 29 udziałowców. Najwięksi z nich to: PPL (32 proc.), samorząd województwa warmińsko-mazurskiego (23 proc.), firma Energopol Trade (21 proc.) i miasto Szczytno (15 proc.).

źródło: Rzeczposolita 2005-12-14

14:06, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Upadło mazurskie lotnisko

Sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Mazury-Szczytno w Szymanach, wyrażając zgodę na zawarcia układu z wierzycielami.

Prezes spółki Port Lotniczy Mazury-Szczytno w Szymanach Tomasz Starowieyski ma nadzieję, że do końca 2004 roku uda się wynegocjować redukcję długu (ok. 3 mln zł) i rozłożenie spłaty pozostałej części na okres 4 lat.

Szanse na zawarcie ugody wierzycieli spółki są realne, gdyż właścicielami są m.in. Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, sejmik wojewódzki, Energopol Trade oraz miasto Szczytno, i wszystkim tym podmiotom zależałoby na rozwoju mazurskiego portu lotniczego.

Kluczowym czynnikiem, umożliwiającym rozwój lotniska jest uruchomienie regularnego połączenia z Warszawą, oraz uruchomienie stałych lotów czarterowych i przewozów cargo.

Mazurskie lotnisko w Szymanach jest najmniejszym lotniskiem na terenie naszego kraju. Jednak jego atrakcyjne pod względem turystycznym położenie, może sprawić, iż stanie się ważnym punktem na mapie lotniczej Polski.

Źródło: Gazeta Transportowa, 2004-10-13

14:04, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Samolotem na Mazury- kiedy?

Prezes spółki Porty Lotnicze Szczytno-Szymany, Tomasz Starowieyski poinformował, iż Polska Agencja Rozwoju Turystyki pracuje właśnie nad „Strategią rozwoju ruchu turystycznego w województwie warmińsko-mazurskim poprzez turystyczne wykorzystanie lotniska Szymany

Zdaniem Tomasza Starowieyskiego port lotniczy pozwoliłby Mazurom stać się letnim centrum turystycznym Polski, a loty można by włączyć w pakiety usług, oferowanych przez biura podróży turystom wypoczywającym na Mazurach.

Obecnie spółka zarządzająca lotniskiem Szymany jest zadłużona na 2,8 mln PLN.


Na podstawie: Polska Agencja Rozwoju Turystyki, 2004-10-08

13:12, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
1 , 2 , 3 , 4 , 5